Politiledelse uden forståelse for vigtigheden af politi på gaden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Uffe Clausen, tidl. vicepolitikommissær, foredragsholder, Hjortevej 8, Odense NV.
Billede
Debat. 

Replik: Det var med stor interesse, jeg læste min tidligere kollega, Erik Dagøs indlæg 11. december om politi og befolkning. Jeg er helt enig med ham i hans betragtninger om engelsk politi som et forbillede. Det er nemlig grundlæggende politiarbejde, at politiet er synligt på gadepatrulje som en autoritet korrekt uniformeret med hovedbeklædning.

Kære medborger, hvornår har du sidst set en politimand på gadepatrulje?

Den tidligere nu afdøde politidirektør i København Hanne Bech Hansen udtalte engang, at hun ikke så nogen grund til at politifolk skulle vade rundt på gaden. Og mange politifolk vil da også hellere sidde i en varm patruljevogn eller bag en computer på politistationen.

I slutningen af 1960'erne og i årene fremefter opstod en kultur i politiet, hvor man helst ikke ville på gaden. 

Som vagtchef i Glostrup havde jeg et hyr med at få mine kolleger ud at gå, da modstanden mod fodpatrulje blev støttet af den lokale tillidsrepræsentant, så det kunne blive nødvendigt at give en ordre til voksne mennesker for at få dem til at gå på gadepatrulje.

Efter min mening  ligger det helt store svigt klokkeklart hos en svag politiledelse (politidirektørerne),som for de flestes vedkommende er akademikere, der aldrig nogensinde er blevet uddannet som politifolk eller har politilederuddannelse og derfor ikke kender til egentligt politiarbejde. 

De har ikke taget deres ledelsesansvar alvorligt og fortalt politikerne, at der er brug for meget mere politi, for vi lever jo ikke længere i Frode Fredegods tid (terror og bandekriminalitet). 

Den øverste politiledelse er uden forståelse for nødvendigheden af, at der skal være politi på gaden, og at der skal være lolkalpolitistationer og landpoliti.

De har af økonomiske hensyn udført en  centraliseringsopgave, som  har medført, at politiet  har fjernet sig fra befolkningen, fordi der ikke har været politiuddannet personale nok. 

Tvunget af virkelighedens verden, er det efterhånden gået op for politikerne, at det er nødvendigt, at der ansættes og uddannes mere politi, som  skal igennem en flereårig uddannelse, før de kan komme i aktiv tjeneste. 

Der er uddannet politikadetter til grænsebevogtning, bevogtnings- og transportopgaver, og Hjemmeværnet hjælper til ved grænsen, ligesom militæret har overtaget nogle bevogtningsopgaver i København, hvilket er et tydeligt tegn på, at man tidligere har sovet i timen..

Mere politi er altså på vej, men der skal mange flere til, hvis politiet igen skal tilbage til befolkningen.

Erik Dagø foreslår genindførelse af kommunalt politi til at udføre ordensopgaver på gaden og til at genoprette kontakten til befolkningen, hvilket er meget nødvendigt for at genskabe den tillid, der er gået tabt mellem politiet og borgerne.

Et kommunalt politi vil kunne oprettes forholdsvis hurtigt, da uddannelsen ikke skal handle så meget om efterforskning, men derimod om at løse ordensopgaver, herunder tilsyn med miljøesvineri på gaden og i parker, tryghed ved synlig patruljering, god kontakt til de handlende og borgerne samt færdselskontrol: parkering, cyklister og gående samt vejledning af borgerne og turister.

Et sådant kommunalt politi kan udmærket lægges ind som en politiafdeling under det eksisterende politi, men med målrettede opgaver, som bestemmes af kommunalbestyrelsen i samarbejde med rigspolitiet.

Den tidligere tillidsrepræsentant for Københavns Politi, Flemming Steen Munch, der er borgerrepræsentant i København, har været inde på tanken om oprettelse af et ordenskorps.

Jeg er overbevist om, at borgerne gerne vil betale lidt mere i skat som en forsikring, der kan tegnes  for at opnå større tryghed ved et politi i kontakt med borgerne.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce