Politikerne har siddet med hænderne i skødet

Erik Martensen

Politikerne har siddet med hænderne i skødet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

trafikplanlægning

Trafikplanlægningen i Danmark har i alt for mange år været præget af tilfældigheder. Der har manglet en overordnet planlægning. Politikerne har ganske enkelt siddet med hænderne i skødet og set på, at biltrafikken er vokset ud over alle grænser, mens den kollektive trafik er blevet forsømt på det groveste - og det er åbenbart en tendens, der fortsætter.

DSB har mærket den manglende bevågenhed fra politikerside om at få styrket den kollektive trafik og kæmper stadig med at få skinner og signaler op til nutidig standard og tog til tiden.

Og trafikselskaberne, der skal sørge for en god, billig og fleksibel transport i byerne og i landdistrikterne - også i yderområderne - har det svært. Der nedlægges ruter og køreplaner beskæres.

Men staten kan ikke bidrage med flere penge for at få løst busselskabernes alvorlige problemer. Fra regeringen lyder blot igen og igen det lakoniske svar, at busdrift er kommunernes og regionernes ansvar.

Det kan ikke være rigtigt, at busdriften, denne livsnerve i den kollektive trafik, bliver parkeret på en holdeplads, hvor den bare må klare sig selv. Er det ikke samfundets opgave at sørge for, at vi har en infrastruktur, der fungerer? Nu må regeringen tage sig sammen, og uanset alle tidligere aftaler sørge for, at kommuner og regioner får de nødvendige midler til at få den kollektive trafik på fode. Hvis det ikke sker nu, vil det få katastrofale følger.

Nu er det ikke alene penge, der skal til for at få busdriften til at fungere. Det kræver også en god og professionel ledelse.

Fynbus lancerede i august en ny køreplan "Fremtidens Fynbus", hvori man ikke blot lagde op til "en ny køreplan, men et helt nyt trafiksystem, som medfører en lang række forandringer og forbedringer, der alle sammen har til formål at skabe bedre sammenhænge og give borgerne mere bus for pengene". Citat slut.

Ifølge markedsføringen fra Fynbus skulle forandringerne i den nye trafikplan skabe "flere tilfredse kunder og gerne mange flere af dem".

Forandringerne ses tydeligt i dag med en busdrift, der er helt ude af trit med forbrugernes ønsker. Forbedringer er svære at få øje på.

Og at kalde den "Danmarks bedste kollektive trafikplan" (som det skete i en brochure i introduktionen) er en stor usandhed og overdrivelse, som næsten må være i strid med markedsføringsloven.

Politikerne har siddet med hænderne i skødet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce