Politikere må ikke være en bremseklods

Poul Andersen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ERHVERVSPOLITIK: Globaliseringen stiller nye krav til de danske virksomheder og politikere. Lande som Kina, Indien og de østeuropæiske lande tiltrækker i disse år tusindvis af vestlige arbejdspladser på grund af de lave lønomkostninger, der er i disse lande. Vi kan ikke dæmme op for udviklingen i Kina og Indien - og det skal vi heller ikke.

Vi skal tværtimod se på hvilke nye opgaver, vi i Danmark kan kaste os over, så vi kan fastholde og udvikle vores velfærdssamfund.

Jeg har besøgt en række vestfynske virksomheder og organisationer. Her så jeg, hvordan man på Fyn har indrettet sig efter de ændrede omstændigheder. Det gav optimisme og tro på fremtiden at opleve, hvordan stor kreativitet og nytænkning er med til at fastholde arbejdspladserne i Danmark. Nye teknologier, gode idéer og vækst præger erhvervslivet på Vestfyn og i Trekantområdet.

Det stiller krav til politikerne. Vi må ikke være en bremseklods for virksomhedernes udvikling. Vi skal støtte og hjælpe til, så der er medarbejdere med de rette kvalifikationer. Der er behov for nye uddannelser, efteruddannelse og forskning og udvikling i samarbejde med erhvervslivet.

Her på Fyn og i Trekantområdet er der for tiden hårdt brug for ingeniører. Det problem skal løses. Vi skal samtidig se på, hvordan en ny uddannelse, der er orienteret mod behandling af materialer (metal, træ og fiber), el/svagstrøm og IT, kan indrettes, så den bliver brugbar for erhvervsliv og landbrug. På den måde kan vi hjælpe til at fastholde beskæftigelsen her i landet i fremtiden.

Fire mia. kr. Så mange penge har regeringen siden 2001 brugt på ekstra landbrugsstøtte - trods udsagn om, at man ikke ville øge støtten. De danske landmænd fortjener et stort klap på skulderen. Ifølge Landbrugsrådet har 2006, der, som vi husker, var præget af krise på mange eksportmarkeder, slået alle rekorder mht. landbrugseksport.

Jeg mener dog, at pengene kan gøre langt større nytte andre steder, der vil gavne hele erhvervslivet - også landbruget. Et oplagt eksempel er netop øget efteruddannelse, helt nye uddannelser og fokus på forskning.

Jeg synes, at regeringen burde gå forrest og sikre, at forskningen i områder som landbrug, erhverv, energi og miljø sikres. Det er vigtige områder med enorme potentialer. Vi gjorde det i 90'erne med vindmøllerne - nu er det tid til nye udfordringer.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce