Politik: Jeg beundrer de unge politikere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

MF, Dansk Folkeparti, kultur- og skoleordfører Alex Ahrendtsen
BM
Debat. 

I disse år tales der en del om politikeres livs- og erhvervserfaring. Enten fordi mennesker har opnået høje stillinger i en ung alder eller på grund af for mange akademisk uddannede mennesker, sidstnævnte oftest på venstrefløjen.

Jeg fyldte 50 sidste år, og jeg ville ønske, jeg var så dygtig som mange af de unge mennesker, der findes i politik. De har tit en forståelse for mennesker i en meget tidlig alder, eller at de har mødt livets barske kendsgerninger før andre. Dertil kommer selvfølgelig intelligens, mod og vilje til at gøre en forskel.

Jeg mødte f.eks. Morten Messerschmidt, da han var 19. Det var så inspirerende. Han var 14 år yngre, men det var mig, der lyttede. Han var usædvanlig, og jeg vidste allerede dengang, at han ville komme til at gøre en forskel.

En anden politiker, som imponerer mig, er SF's gruppeformand Jakob Mark. Jeg er dobbelt så gammel som ham, men han er dobbelt så dygtig som mig. Behagelig og ordholdende.

Jeg kan også nævne DF's retsordfører Peter Kofod Poulsen, som i løbet af to år i Folketinget er blevet en af de garvede og meget respekterede retsordførere. Det er en fornøjelse at følge ham begå sig scenevant i medier og på Folketingets talerstol.

Jeg tænker også på de mange unge borgmestre og lokalpolitikere rundt om i landet. Michael Aastrup Jensen fra Venstre f.eks. blev borgmester som 25-årig i Randers. For nylig fik Holbæk en 24-årig kvindelig borgmester i Christina Hansen fra Socialdemokratiet.

Der findes andre som socialdemokraten Sonja Marie Jensen i Nyborg, der tog opgøret med sexchikane i Nyborg før #metoo blev en sag i USA.

Kristian Thulesen Dahl er en anden, der i en meget tidlig alder blev valgt til Folketinget og hurtigt blev Pia Kjærsgaards højre hånd.

Min pointe er egentlig, at man ikke skal dømme politikere på deres alder, køn eller erhvervserfaring, om de har børn eller ej, eller hvilken uddannelse de har. Man skal dømme dem på deres politiske tæft.

Pernille Vermund er køn, blond og forholdsvis ung, og det vækker da glæde hos husarerne, men det kan let få os til at glemme, at hun er dygtig til at sætte en dagsorden, og at hun med succes har stiftet et nyt parti.

Jeg er fuld af beundring for disse unge mennesker, for selvom jeg har en enorm livs- og erhvervserfaring og har haft et væld af job - lige fra at være ufaglært og til at arbejde som akademisk medarbejder, rejst en del og taler tre sprog flydende ud over dansk - så har det ikke gjort det nemmere for mig at blive en god politiker. Det har taget mig mange år.

Jeg har måttet arbejde meget hårdt for det, jeg kan i dag. Det er ikke kommet nemt til mig. Men jeg har brændt for nogle sager, og det har ført mig igennem kvalerne. De unge mennesker, jeg har nævnt ovenfor, er bare gjort af et andet stof end de fleste. De har livserfaring meget tidligt i deres liv, der gør, at folk stoler på dem og gerne vil lade sig lede af dem.

Jeg ønsker af og til, jeg var som dem.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce