Af: Per Hovgaard, Niels Bohrs Vej 28, Viby J.

Replik: "Hellere fakta end medlidenhed, tak" lød den frelste overskrift på årets sidste dag på et læserindlæg fra provst for Aabenrå, Kirsten Sønderby, og hvor hun stærkt kritisk og udokumenteret forsøger at gøre et tidligere indlæg fra miG: "Ingen skal have medlidenhed med præsterne" som værende skrevet af en person uden indsigt og kendskab til fakta udi præstegerningen.

Nu er jeg en gammel "dreng", fru provst, og jeg har i snart 50 år påpeget og dokumenteret mange urimeligheder forvoldt af grådige præster, biskopper, og andre "sorte djævle", som Jesus benævte dette kjolebelagte folkefærd.

Kirsten Sønderby, du krænker mig med dine nedgørelser, og dine forsøg på at udstille mig som en person, der ikke ved, hvad han skriver om, og jeg skal her dokumentere, at det er dig, der mangler indsigt om kirkeforholdene - og det er pinligt.

Kirsten Sønderby og andre kan google sig frem til Præsteforeningens lønninger for enkeltstående gudtjenester, og her fremgår det klart, at prisen er 2616 kroner for den slags ydelser, og det er jo dem, jeg omtaler i mit indlæg; jeg omtaler ikke, hvad andre ydelser koster, så hvorfor forsøger du at lyve fru provst?

Menighedsrådene i Danmark får forskellige honorarer, og jeg skriver, at de gennemsnitlige honorarer ligger i omegnen af 50.000 kr for et meninghedrådsmedlemskab, da mange rigtig får langt mere end 100.000 i honorar for deres menighedsrådsarbejde. Jeg skal her henvise til en artikel i Jylland Posten fra 25.12.2015, hvor overskriften er "Menighedrådene får hundredtusinde i honorarer, samtidig med, at de bruger millioner af kroner på Børge Mogensen-møbler og PH-lamper, som de fylder snart sagt hvert lokale med, der er tilknyttet den kirke, hvor de er menighedsrådsmedlem.

Jeg har dokumentation for, at et hav af præster udover deres løn som præst scorer store penge på bijob af enhver art og holder foredrag til vanvittige honorarer. Men da det mange gange er kirkens folk, der ansætter dem, betyder det ikke noget, at lønnen er urimelig høj.

Jeg skriver også i mit indlæg, at en sognepræsts slutløn i 2012 var 483,363, men er steget betydeligt siden, plus at præsten beholder sin lave husleje i hele sin embedsperiode, og den må på intet tidpunkt overstige 15 pct. af præstens grundløn. En provst har en højere slutløn og flere sidegevinster, men det skal vi nok ikke snakke for højt om.

Den slag fakta skøjter provst Sønderby uden om, ligesom hun ikke berører mine påtaler om præsteboliger.