Pension. Dyrt at være født først på måneden
Af: Karen Friis Wandall, Klokkevænget 4, Odense N

I min modne alder, hvor det indenfor overskuelig tidshorisont er muligt at overgå til nyt job som folkepensionist fra at være ledig, har jeg erfaret følgende:

Fordi jeg fylder år først i måneden, er jeg at betragte som folkepensionist fra den dato. Det gælder alle, der opnår retten til folkepension, at det er datoen, der tæller, og det burde jo været godt, men:

Der er ingen pension at hente for den måned, upåagtet om du fylder først, midt i eller sidst i måneden. Man kan kun få pension fra næste måned, altså fylder du f.eks. 10. maj, får du pension fra 1. juni, og den er bagudbetalt, så du får først penge med udgangen af juni. Fylder du den 2. i måneden, er der bare længere tid, hvor du må undvære noget at leve for, betale regninger for osv.

O.k., en sød dame oplyste mig, at man jo typisk har 65 år til at spare op i, da vi jo alle ved, at vi - forhåbentlig - bliver folkepensionist på et tidspunkt - tak for sangen, hvor mange forældre starter ved deres barns fødsel at spare op til barnets folkepension? I øvrigt er vi temmelig mange, der via vores skat igennem mere end en menneskealder, har betalt for den statslige folkepension og troet på den oven i købet.

Når man er på dagpenge, er det muligt at procentudregne, hvis man har haft arbejde og derfor ikke er berettiget til dagpenge i den periode. Men når man overgår til folkepension, er det ikke muligt at procentudregne, således at man dog ville få pension fra den dato, man er folkepensionist. Hmm, interessant. Gad vide, om det er de penge, der blandt andet udbetales som ældrecheck, for der spares mange penge på den bekostning.

For at få en lille udbetaling tænker du nok, at så kan du starte din pensionsudbetaling fra din private pensionsforsikring, men det går ikke, for så trækkes du i de dagpenge, du måtte have ret til, hvor lidt det så end måtte være.

Har du som god og tro ledig gjort alt det, systemet forlanger, og har optjent masser af timer for at udskyde tidspunktet for tab af retten til dagpenge - og dermed har masser af timer i overskud på kontoen, tænker du måske, at du kan udskyde pensioneringen, så det passer bedre med økonomien. Men det går heller ikke, for du er folkepensionist den dag, du fylder det, du nu skal fylde for tiden.

Tilbage er så spørgsmålene: Har jeg været meget naiv, og er det kun mig, der ikke vidste dette?

Sidder der en derude i det danske land, som bekræfte mig i at have været meget naiv, for det vidste de da godt - eller endnu bedre fortælle mig, at jeg helt klart er blevet fejlinformeret i min søgning på svar?

Husk derfor potentielle kommende forældre: Vil I jeres poder det bedste, sørger I for, at de fødes indenfor nogle af de sidste få dage i en måned.