Lungekræft

af Alice Skjold Braas

formand for Patientforeningen Lungekraeft.dk, Skullerupvej 24, Hvalsø

3600 danskere får konstateret lungekræft hvert år. Det er den kræftsygdom, som flest dør af i Danmark. Derfor er det uacceptabelt, at alt for få lungekræftpatienter får tilbudt den nødvendige rehabilitering i form af fysisk genoptræning samt social og psykisk rådgivning, som de har behov for.

Rehabilitering af lungekræftpatienter får langt fra den nødvendige opmærksomhed - hverken på sygehusene eller i kommunerne, som pr. 1. januar 2007 har overtaget ansvaret for rehabiliteringen. Jeg har ikke kendskab til et eneste medlem i Patientforeningen lungekraeft.dk, som har modtaget en rehabiliterings- eller genoptræningsplan i forbindelse med udskrivning fra hospitalet.

Desuden viser en undersøgelse, at over halvdelen (57 pct.) af lungekræftpatienterne i Danmark kun i ringe grad eller slet ikke har modtaget tilbud om fysisk genoptræning.

Noget tyder på, at rehabilitering ikke fylder særlig meget i de nye kommuner. For nylig sendte jeg et brev til landets kommuner for at få et overblik over, hvor langt de er nået med rehabiliterings- og genoptræningsindsatsen. Jeg har fået svar fra 30 kommuner, og deres svar er enslydende. De siger, at de stort set ingen rehabiliteringsplaner modtager fra hospitalerne.

Vi i patientforeningen mener, at det er uanstændigt, at lungekræftramte havner derhjemme uden en rehabiliteringsplan. Når man kan give hoftepatienter en plan for genoptræning, bør man også kunne give lungekræftpatienter en rehabiliteringsplan. Det må være en selvfølge i et velfærdsland som Danmark.