VENTELISTER: Når talen falder på sygehusene, føler jeg mig frustreret, for snart hører man det ene og snart det andet. Der er mangel på læger, sygeplejersker og social- og sundhedshjælpere, men ikke på lange ventelister for patienterne.

Hvad er grunden? Er vi for mange syge? Er vore sygehuse for ineffektive, eller er det ledelsen - er der for mange om at tage beslutningerne? Fungerer samarbejdet mellem kommune og amt ikke optimalt? Vil alle faggrupper have indflydelse? Eller måske er det patienternes skyld?

Lad os prøve at forestille os, hvis vi som patienter for eksempel blev lidt mere samarbejdsvillige. Alt for mange bestiller tid hos lægen og udebliver uden afbud - jeg har hørt, at det er tilfældet i 40 procent af en læges arbejdstid, altså vil kun 60 procent blive behandlet. Resten går på venteliste. Det er uanstændigt af de udeblevne.

Vi har også hørt, at syge ikke vil rejse til et hospital uden venteliste et andet sted i landet for at blive behandlet. Så har de ikke "ondt nok".

Det ville også være en stor fordel, hvis der blev oprettet et elektronisk kartotek, hvor man kunne se, på hvilket hospital der var hurtigst hjælp at hente.

Vi har nok alt for længe haft for travlt med at se fejlene hos læger, sygeplejersker, ja, i hele hospitalsmiljøet, så vi helt har overset, hvordan vi som patienter kunne medvirke til en forbedring af vore ventelister. Det er vel ikke for meget forlangt at vi alle samarbejder om at få tingene til at fungere. Du skal ikke altid se på, hvad andre kan gøre for dig, når du har hjælp behov, men hvad kan du gøre for at lette og fremme arbejdet, både for dig selv og mange andre.
  • fyens.dk