Krise
Jeg var lige ved at få kaffen i den gale hals, da jeg hørte i radioen 16/3, at godt hver anden lønmodtager synes, lønnedgang er en god idé for at bevare sin arbejdsplads.

Tænk på, at 10 % lønnedgang betyder, at din realløn bliver bombet mere end tre år tilbage. Og rejser spørgsmål som: Hvornår og hvordan kommer jeg tilbage på mit nuværende lønniveau? Og gælder lønnedgang også for virksomhedsledelsen?

Lønnedgang er ikke løsningen på den aktuelle krise. Det er efterspørgslen og ikke virksomhedernes konkurrenceevne, det kniber med.

Så mens vi venter, på at efterspørgslen skal stige (mere i løn var måske et virkemiddel?) kan jeg anbefale arbejdsgiverne at drage omsorg for, at deres medarbejdere får tilbudt uddannelse og/eller efteruddannelse.

Arbejdsgiverne kan også via egne uddannelsesudvalg sætte uddannelsesaktiviteter i gang og få betaling via kompetencefondene, som blev en del af overenskomsternevedtaget i 2007. Uddannelse giver nye kompetencer - kompetencer giver større løn = større efterspørgsel = at krisens kurve knækkes?

Uddannelse og efteruddannelse vil også kunne sikre, at vi på sigt ikke kommer til at mangle faglært arbejdskraft. Prognoser forudser, at der mange år frem vil være et overskud af ufaglært arbejdskraft og mangel på faglært.

Så lønnedgang - nej tak, men ja tak til andre aktiviteter, som på sigt er med til at sikre adgang til kvalificeret arbejdskraft og til at holde "hjulene" i gang.
  • fyens.dk