Palle Sørensen død. Drabet på fire betjente ændrede hverdagen for politiet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Erik Dagø, Grønnegade 40, Troense
JO -
Debat. 

Politimorder: Avisen fortalte den 3. februar, at den forhadte politimorder Palle Sørensen var død som 90-årig. Han dræbte koldblodigt fire unge politifolk, der havde kone og børn. Havde det været i USA, var han for længst blevet aflivet efter en dødsdom for drab på politifolk. Palle Sørensen kom til at tilbringe 33 år bag tremmer, så han blev et dyrt bekendskab for samfundet.

Sammen med Norman Lee Bune, der også var bevæbnet, havde Palle Sørensen været i Roskilde på indbrud/tyveritogt samt nogle steder i København den 18. september 1965. Det var ud på morgenen kl. 03.49 og mørkt, da en politipatrulje standsede Palle Sørensen og Norman Lee Bune i en Simcaen Vedette på Amager - formentlig fordi den var meldt stjålet, og de standsede foran Simca'en, som proceduren var dengang for at forhindre videre kørsel.

Norman Lee Bune sprang ude af bilen og løb væk fra stedet, mens Palle Sørensen løb hen mod politibilen og skød begge politifolk på klos hold med sin 9 mm Browning-pistol, da de stod ud af patruljevognen. I mørket kunne det ikke ses, at Palle Sørensen var bevæbnet. Men de var heller ikke bevæbnet, så de havde ikke kunnet forhindre det. Palle Sørensen kørte hurtigt fra stedet, men blev ret kort efter standset tilfældigt af endnu en patruljevogn i en anden gade, og kun Palle Sørensen vidste, (ikke politiradioen), at der lå to døde politifolk ikke ret langt derfra. Det samme skete, og begge politifolk blev dræbt også. Palle Sørensen havde skudt de fire med i alt 12 skud. Den ene var kun ramt i benet og prøvede at gemme sig bag en busk, men Palle Sørensen fandt og skød ham i hovedet - en ren likvidering - og forsvandt i Simcaen.

Da de dræbte blev fundet af forbipasserende, gik alarmen over Storkøbenhavn. Efter tre dage blev Palle Sørensen anholdt og tilstod drabene, ligesom NLB og Simcaen blev fundet. I bilen fandtes 1.106 kr., et bilhorn, dunke med motorolie, otte sæt spillekort, parfume, dametasker og strømper mm. - i´alt for ca. 30.000 kr. - en månedsløn for et postbud var ca. 1.000 kr.

Ikke engang under krigen, hvor flere politifolk blev dræbt, var så mange skudt på én gang. Hvorfor skød politiet ikke igen - eller først - var det evige spørgsmål?

Situationen var den, at på det tidspunkt var det stadig "Frode Fredegods dage" i Danmark. Der var kun pligt til at bære politistaven, der mest blev brugt til at knuse ruder for at komme ind til døde eller nødstedte menneske og dyr. Staven blev i øvrigt kaldt "Mr. Dunlop" fordi det var Dunlop, der fremstillede den. Alle politifolk var udstyret med en pistol, og da jeg begyndte i 1956, var det en stor 9 mm Husqvarna, som vejede ca. 1 kilo - hvorfor det var nødvendigt med lædertøj til at bære den. Derfor var den på stationen. Og indtil Palle Sørensen begik sin forbrydelse, var der ingen politifolk, der gik med pistol - heller ikke med den nye 7,65 mm Walther-pistol, som blev indført sidst i 1950'erne. Jeg husker en søndag formiddag i København i 1960, hvor jeg gik patrulje i det smukkeste forårsvej på Vesterbrogade ved Frihedsstøtten. Skoene var velpudsede, pressefolderne var på plads, og jeg havde hvide handsker og hvidt huebetræk, som foreskrevet fra 1. maj til 1. oktober.

Et par unge kvinder kiggede noget på mig og kom så hen og spurgte som turister på bredt amerikansk, om de måtte tage et billede af mig. Efter fotograferingen spurgte de til min revolver - hvor den var? Jeg viste dem min lille, tomme pistollomme foran på benklæderne til en noget mindre Walther-pistol. De blev klar over, at politiet i Danmark ikke var bevæbnet ud over Mr. Dunlop, som jeg også viste dem. I dag ville de nok have sagt: "Oh my God",men nærmest rystede var de over, at politiet i Danmark ikke behøvede at være bevæbnet som i USA. Ej heller med håndjern. Det er politiet til gengæld i dagens Danmark. Og politiet har nu igen en 9 mm pistol, Heckler & Koch, men bruger den aldrig, selvom nødretsreglerne er opfyldt.

Der gik ikke mange dage efter drabene, før rigspolitichefen beordrede at bære våben under tjeneste. Der opstod flere situationer, ved at nogle ikke ville rette sig efter bestemmelsen, og enkelte tjenestemandssager opstod. Mest interessant var, at nogle politifolk var blevet Jehovas Vidner efter ansættelsen og ikke havde oplyst det. Jehovas Vidner kan f.eks. ikke ansættes i politiet pga. deres holdning tll at bruge magt. De pågældende nægtede at bære pistol og blev fyret.

Standsning af biler blev også ændret således, at patruljevognen skulle standse bag den stoppede bil, hvilket er mere rigtigt. Der kan kommanderes andre tiltag alt efter situationen, som jeg ikke vil nævne.

Palle Sørensen blev i København idømt livsvarigt fængsel af dommer Julius Paulsen, som efterfølgende blev dommer i Svendborg Herredsret. Dommer Paulsen var mand for sit hat og rystede ikke på hånden.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce