Eva Antkowiaklektor, Tunnelvej 8, Nyborg

Vores påklædning er signaler til omverdenen om vores livsstil. Det er helt i orden, og det er skønt, at vi kan gå i det tøj, vi nu synes om - i hvert fald i vores fritid.

Men lidt forsigtig skal man være med at sende signaler ud som virker stærkere, end man egentlig havde tænkt sig.

Her tænker jeg på store skolepiger, som svæver til fest og på diskotek i det lårkorteste lårkorte og stumpebluser så maveskindet kommer til sin ret. Stramme jeans, stramme bluser er alt sammen klare signaler: Her kommer jeg - sexet så det gør noget!

Pigerne vil bare være smarte og attraktive, og det har de naturligvis deres frihed til. De har også frihed til selv at bestemme, hvad de vil hvor og hvornår.

De skal bare gøre sig klart at udstilling af alle herlighederne signalerer til de unge mænd, at her er der en mulighed. Når øllet går ind, og forstanden går ud samtidig med at hormonerne danser cancan i de unge mænd, viger hæmningerne og dermed risikoen for, at de gør noget, som de bagefter bittert fortryder.

Om pigen har gjort modstand, forklarer de sig selv og politiet med, at hun havde vist ved sin påklædning, at hun var ude efter sex.

Jeg vil på ingen måde forsvare voldtægt, og der er tilfælde, som man ikke kan værge sig imod. Men der er i dag mange tilfælde af voldtægt, som ikke anmeldes. Har pigen udsat sig for misforståelse ved sin udfordrende påklædning og adfærd, ved hun godt, at hun står svagt. Mit råd til de helt unge er kort: Pas på jer selv! I har et ansvar!

De muslimske tørklæder er også et signal. At have et tør-klæde på kan være både praktisk og varmer ørene i vintertiden, men det skal være frivilligt, om man vil have det på. De muslimske pigers tørklæder signalerer: Vi er ikke integreret i Danmark. Det kan man blive fuldt ud, selv om man ikke er født i Danmark. Det kan man også blive med sin muslimske tro i behold. Vi har jo trosfrihed. Det er slet ikke fødested eller tro det er galt med.

Det er ligestillingsprincippet der krænkes! Og det er meget, meget udansk! Vi kunne anerkende det, hvis de unge mænd også skulle dække deres smukke mørke hår. Så ville vi sige: Dem om det! De kan gå med hvad de vil! Men brud på ligestillingsprincippet kan vi ikke anerkende. Det er tørklædet og de ankellange gevandter symbol på! Kvinders skønhed skal skjules - mænds skal ikke! Det er undertrykkelse! Også selv om kvinderne - tilsyneladende - gør det frivilligt, er de tvunget af mænds ønsker.

Man er først fuldt integreret i Danmark, når mand og kvinde har ligestilling. Det er et princip som danske kvinder har kæmpet for i mange år. Derfor må det siges til tørklædepigerne: Vil I være danske piger, må I skik følge eller land fly! I har et stort ansvar!