På sporet igen Letbaner

På sporet igen Letbaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det vil naturligvis komme til at koste penge, når Odense skal have en letbane. Forbedringer koster penge, og en letbane vil være en forbedring af den kollektive trafik og miljøet i Odense. Spørgsmålet er hvor mange penge, og hvad man får for dem.

Desværre har Odense kommune bedt Cowi om at besvare det spørgsmål - det firma har i anden sammenhæng demonstreret sin subjektive og uprofessionelle modvilje mod letbaner. Dets rapport "letbane -screening af muligheder" kan læses på kommunens hjemmeside i forbindelse med trafik- og mobilitetsplanen og har affødt en konstruktiv og kritisk reaktion fra Arbejdsgruppen Odense Letbaner.

I fredagens artikel kunne det se ud som om, at anlægsudgifterne skulle lægges oven i driftsudgifterne. Det er ikke tilfældet, da de er indregnet i de 40 mio kr.

Dernæst er der flere forudsætninger for at nå frem til det beløb, der er behæftet med usikkerhed og vurderet i ugunstig retning. Det drejer sig om:

- antallet af afgange. Der regnes med 18 afgange/time, hvilket svarer til mindre end fire min/afgang. Det vil være et hidtil uset serviceniveau i Odense, og fem min. mellem togene vil da også være rigelig fint. Her er de første 10-15 mio sparet.

- skinneeffekten. De fleste passagerer oplever det mere komfortabelt at køre på skinner fremfor asfalt, og den faktor er kraftigt medvirkende til stigninger i passagertallene.

- samspillet med de øvrige værktøjer i trafik- og mobilitetsplanen, som reducerer biltrafikken og gør cyklisme og kollektiv trafik mere attraktiv.

- timeprisen, som er udregnet ud fra et dansk, dieseldrevet privatbanetog i stedet for et eksisterende letbanetog og sat højt.

- indirekte besparelser. Letbanen vil medføre mindre støj og lokale emissioner, som betyder bedre miljø og mindre sygdom. Kan prissættes på mange måder, men vi taler om millionbeløb.

Andre faktorer kunne nævnes. Jeg synes, Odense Kommune skal sige tak til Cowi for indledende undersøgelser og så bede et trafikalt rådgivningsfirma såsom Atkins, Carl Bro eller Rambøll om at arbejde videre med projektet.

Det vil være til gavn for Odense og Danmark at få en letbane her.

På sporet igen Letbaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce