DISKOTEKER: Hvis diskoteksgæster skal skrive under på, at de vil "opføre sig ordentligt", må det også kunne forlanges, at diskotekerne "opfører sig ordentligt", det vil sige overholder reglerne for markedsføring af alkohol.

Punkt 5 i reglerne siger: "Markedsføringen af alkoholholdige drikkevarer må, uanset hvilken form den antager, ikke rette sig mod børn og unge." I kommentarerne står bl. a. :"Markedsføringen af alkoholholdige drikkevarer må ikke finde sted på/i/ved skoler, gymnasier, daginstitutioner, legepladser, børne- og ungdomsklubber og andre institutioner, hvor størstedelen af brugerne er børn og unge."

I årevis har diskotekerne overtrådt disse regler og bombarderet gymnasier og handelsskoler med alkoholreklamer i form af "flyers" (løbesedler) med tilbud som f. eks. "Happy Hour kl. 23-24: Fri fadøl! Se, om du kan tømme hanen!"

Og lovgiverne har lukket øjnene for ulovlighederne og dermed, som så ofte før, vist, at de er i lommen på alkoholindustrien. Hvem er det, der ikke opfører sig ordentligt?

Kamma Ankjærø, Ny Munkegade 80, Århus