FLYGTNINGE: Det er ikke så mærkeligt, at vi har forskellige holdninger til indvandring. Verden forandrer sig hele tiden på godt og ondt. Og det går rivende stærkt. Det er herhjemme og ude omkring, vi oplever disse forandringer. Der er nok at forholde sig til.

Vi kan ikke bare lukke døre og vinduer. I alt fald ikke uden vi betaler en høj pris. Vi kan forsøge at lukke os selv inde og dermed blive isolerede. Vi kan lukke de andre ude, men derved lukker vi også os selv ude fra at deltage i verdens gang.

Den undersøgelse, avisen 13. ds. omtaler, viser naturligvis, at det betyder meget for vore holdninger, om vi kender nogle af de fremmede (måske skal vi sige de nye danskere), eller om vi ikke gør det.

Det er altså en del af vores virkelighed, at verden har åbnet sig endnu mere. Og det er en del af vores virkelighed, at vi som befolkning er meget delt i spørgsmålet. Det giver naturligvis debat. Det er også rigtigt, at der er gået meget partipolitik i det. Og derfor - ikke underligt - en meget engageret og ind imellem hård debat.

Jeg hører nok til den halvdel i undersøgelsen, der er mest åben og positiv over for indvandring. Det er der flere grunde til.

Den vigtigste er nok, at jeg langsomt er nået frem til en erkendelse af, at verden forandrer sig (globalisering), og at vi er nødt til at være med. Det kan da også for mig ind imellem være vemodigt og smerteligt. Det er da ikke bare idel lykke. Men mit valg er truffet. Hellere deltage og være med end stå tilbage ensom og forladt på perronen. Dog er det ikke alene bitter erkendelse. Der åbner sig også muligheder, og der er mange positive udfordringer og gevinster.

En humanistisk holdning til menneskers nød spiller også ind. Det er den med næstekærlighed og den barmhjertige samaritan, der alligevel gemmer sig dybt i min kultur og dannelse.

Endelig har det betydet overordentligt meget, at jeg har haft mulighed for gennem de senere år at komme tæt på en del flygtninge ikke mindst fra eks-Jugoslavien. De kan i mange tilfælde være muslimer. Disse møder med mennesker og skæbner har vist mig, at vi mennesker er lig hinanden i den dybe grund. Med disse billeder in mente bliver den offentlige debat undertiden overfladisk, uvirkelig og umenneskelig.
  • fyens.dk