Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Ordets magt virker ikke

Ordets magt virker ikke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

konflikt

af Dorthe Boe Danbjørg

sygeplejerske, Fjordvej 28, Nyborg

Ca. 200.000 danskere er blevet ramt af Sundhedskartellets konflikt - enten i form af aflyste operationer, undersøgelser eller andre sundhedsydelser.

Én af dem læste jeg om for nogen tid siden. Det var en barnløs kvinde som pga. sygeplejerskernes konflikt unødigt havde taget hormoner med en række gener til følge - hvor gør det ondt at høre.

Der er andre og mange historier som denne som virkelig gør det svært at være strejkende sygeplejerske!

På grund af vores lønkamp modarbejder vi den barnløse kvindes måske nok vigtigste kamp i livet: kampen for at få et barn.

Hun har en bøn til os. En bøn om ikke at lade andre betale prisen for vores lønkamp, og en opfordring om at bruge ordets magt i stedet for konfliktens.

Men hvad når vi forgæves har forsøgt at bruge ordet? Når vi forgæves har mødtes med arbejdsgiver for at forhandle?

Bønnen kunne også rettes mod arbejdsgiver: Arbejdsgiver kan ligeså vel som sygeplejerskerne stoppe konflikten - ved at give os "sølle" 2.2 procent mere ville vi genoptage arbejdet med det samme.

En strejke tager tid og koster mange kræfter og desværre ufrivillige ofre. Og hvor egoistisk det kan syne for de patienter, som betaler en høj pris for vores lønkamp, så har vi udover det kortsigtede mål (15 pct. hvis nogen skulle være i tvivl...) også et langsigtet mål: fremtiden for det offentlige sundhedsvæsen.

For hvad vil fremtidens sundhedsvæsen kunne tilbyde barnløse og andre patienter, hvis der ikke fortsat kan rekrutteres og fastholdes sygeplejersker? Hvor lang ventetid og hvor mange aflyste behandlinger vil fremtidens offentlige sundhedsvæsen byde på, hvis der ikke sikres en løn som kan matche det som det private kan tilbyde?

Så med det for øje kan jeg som strejkende sygeplejerske se mig selv og mine medborgere i øjnene.

Ordets magt virker ikke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.