Opinion. Er det virkelig noget at bruge trofaste læseres tid på?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: To artikler i avisen Danmark har fanget mit blik her i januar 2018.

Første artikel var en spalte af opinionsredaktør Henrik Sejerkilde, som standser op ved det forhold, at ca. 20 pct. af præsterne i den danske folkekirke ikke vil vie homoseksuelle. Han tager emnet op, fordi Brønshøj kirke i en annonce efter ny præst, som også skal være hospitalspræst, skal være indforstået med at vie homoseksuelle.

Jeg synes, at det er helt fair, at menighedsrådet gør opmærksom på deres holdning. Så kan ansøgere selv vælge til eller fra. Men åbenbart synes Henrik Sejerkilde, at det skal være et krav til alle folkekirke-præster, at de skal vie homoseksuelle. Den mening kan han nok have, men loven siger bare noget andet. Så hvorfor dette indlæg?

Anden artikel er skrevet af professor Steen Hildebrandt med overskriften: "En ny generation af ældre vokser op og stiller nye krav. Ældre er ikke, hvad de har været".

Nej, da. Heldigvis vover jeg at tilføje. Men tiden er jo også en helt anden.

Steen Hildebrandt fabulerer om, hvad ældre kommer ud for, når de fylder 65 år og slår fast, at "vi skal til at betragte ældre mennesker på andre og meget mere differentierede måder, end vi har gjort hidtil". Helt rigtigt.

Men sagen er jo den, at den enkelte ældre skal have lov til selv at bestemme over sit liv. De, der vil og kan noget, f. eks. fortsat gå på arbejde eller nyde pensionisttilværelsen med frivilligt arbejde, skal gøre det. Der er så mange muligheder at vælge mellem. Og sikkert også nogle, der kan rådgive om, hvad der vil være det bedste valg i den pågældendes situation.

Steen Hildebrandt spørger i sin artikel, hvorfor 50-årige ikke kan påbegynde en uddannelse og mener, at vi kommer til at se helt anderledes på både indhold og form i fremtiden. Ja, men hvem skal gøre det ? Det kunne Steen Hildebrandt godt have givet et bud på! Han konstaterer kun!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce