"Opdragelsesdom" i stedet for smådomme

P.L. Jensen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

opdragelse

I anledning af den megen debat om danskernes opførsel alle vegne i samfundet, herunder i trafikken, i den daglige omgang med hinanden, i forhold til offentlige myndigheder, skolelærere, sagsbehandlere og mange andre forskellige medmennesker, vil jeg foreslå, at der indføres en ny bestemmelse i straffeloven.

Bestemmelsen skal i al sin enkelthed gå ud på idømmelse af en "opdragelsesdom", som skal erstatte bøder, betingede fængselsstraffe og andre smådomme, der tildeles for de nævnte forseelser.

Problemet er jo, at rigtig mange af de hysteriske mennesker, der render rundt og forulemper andre, både fysisk og verbalt, aldrig er blevet opdraget - forældrene har aldrig turdet sætte grænser.

"Opdragelsedommene" skal praktiseres på den måde, at personer, der ikke kan finde ud af de "almindelige spilleregler" i hverdagen, idømmes en "opdragelsesdom" af et antal weekenders varighed, og derefter møder "forbryderen" op på det nærmere fastsatte mødested fredag kl. 16 og forbliver på stedet indtil mandag morgen.

Såfremt fremmøde ikke sker som bestemt, afhentes den pågældende af politiet, som derefter foranlediger, at personen enten selvtransporteres eller eskorteres/transporteres til bestemmelsesstedet - i sidste tilfælde imod en passende betaling.

På "afsoningsstedet" skal der være forskellige fagpersoner tilknyttet, og der skal undervises i de almindelige "spilleregler" i samfundet.

Fagpersonerne skal fortrinsvis være psykologer, pædagoger, jurister, politifolk og andre med kendskab til behandling af afvigere af forskellige kategorier. Men også "almindelige mennesker" med livserfaring bør være med i behandlerteamet.

Jeg er overbevist om, at der vil være langt større respekt for en "opdragelsesdom", end der er for en bøde - uanset dennes størrelse. På længere sigt vil det være billigere at praktisere mit forslag.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce