busdrift

Jeg har i den forløbne uge udbedt mig et notat både i Region Syddanmark og Danske Regioner, der skal klarlægge konsekvenserne af de kraftige nedskæringer, der forestår på især busområdet. Samtidig beder jeg om en redegørelse for, hvem der har skylden for den misere vi nu står i.

For lige så snart sommerferien er forbi eller senest efter nytår, så forestår der en meget følsom debat i befolkningen, når den enkelte borger opdager, hvordan de kommende ændringer i den regionale busbetjening får daglig indflydelse på den enkelt families økonomi og tidsforbrug mellem arbejde, uddannelse og bopæl.

Bogstaveligt talt venter et nyt stavnsbånd for ældre og pensionister samt yderligere forringede kår for alle de familier, der ikke selv har økonomisk mulighed for at afholde udgifter til en privatbil, der hvor busbetjeningen ophører.

De mindre landsbysamfunds og landdistrikternes tab af den regionale busbetjening kan for nuværende ikke overskues og kommunernes overtagelse af denne opgave er mildt sagt uigennemskuelig.

Samtidig ved vi at de aftaler regeringen fik presset ned i halsen på regioner og især kommunerne ikke levner plads til nogen som helst serviceudvidelser - især ikke indenfor den kollektive trafik i en tid med flere ældre og stort pres på socialområdet.

Det er endvidere vigtigt at ethvert regionsrådsmedlem kan adskille og forklare lovens bogstav med hensyn til den regionale og kommunale forpligtelse for den enkelte borger.

I denne forbindelse er det vigtigt at regionsrådsmedlemmerne får konkret viden om kommunekontaktrådets (KKR) medspil i den nye organisering af den kollektive bustrafik, således at man som regionalpolitiker i egen tilhørskommune kan henvise og forklare korrekt omkring de beslutninger, som allerede er, og som vil blive vedtaget.

Det er også vigtigt i den kommende disput om planlægningen af infrastrukturen mellem kommuner og regioner, at alle er dygtigt klædt på til at debattere, og at debatten forbliver indenfor området og ikke ender i en debat om der skal være 2 eller 3 niveauer i det danske demokrati.

Det skal nemlig helst stå tindrende klart, at debatten rettelig drejer sig om, hvilket investerings- og serviceniveau man fra regeringen og Dansk Folkeparti har valgt for at løse de regionale opgaver.
  • fyens.dk