112

Kald 112 hvis du skal have hurtig hjælp til livstruende ting. Det har for mig altid været børnelærdom - og nummeret skal ikke misbruges til ting, der ikke er livstruende.

Måske jeg har sovet i timen, og udviklingen har ændret sig i de seneste år.

Den 12. august faldt en af børnene uheldigt i den sfo, jeg arbejder, og jeg ringede til Falck for at få ham bragt til skadestuen. Drengen havde tydeligvis meget ondt, når han skulle bevæge sig, og vi kunne ikke få ham selv til at gå ud til bilen - derfor opkald til Falck.

Falck meddelte mig først i telefonen, at de nok skulle komme, og ellers ville de ringe tilbage på min mobil.

De ringede et par minutter efter og meddelte mig, at jeg skulle ringe på et nummer til patientbefordring i sydregionen - og de gav mig nummeret.

Patientbefordring kunne så meddele mig, at det ikke var deres opgave at hente drengen, men at det var Falck.

Jeg ringede derefter til 112, som så kom for at hente drengen på skadestuen.

Jeg er bare meget overrasket over, at 112 skal bruges i en situation af den art - der kunne måske være endnu mere alvorlige uheld, man blokerede for.

Ja, jeg skal have revideret min børnelærdom.

P.S. Alligevel var det måske godt, at det blev 112, der blev ringet til, idet uheldet eventuelt var mere alvorligt end først antaget, idet det endte med, at der blev sendt bud efter en lægeambulance.
  • fyens.dk