Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Nu går det ikke længere

Nu går det ikke længere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

pædagogstrejke

af lise fossø

Åbakken 6, Odense SV

Smertegrænsen er nået. Jeg er nær bristepunktet: nu går det ikke længere. Lad mig først udtrykke min forståelse for pædagogernes konflikt.

I vores børns institution oplever jeg fagligt dygtige og engagerede pædagoger, der gør en stor indsats for vores børn til en løn, der absolut ikke er misundelsesværdig. Når det så er sagt, vil jeg dog gerne understrege, at jeg har overordentlig svært ved at beholde de nuancerede briller på, når jeg oplever et pres som det, jeg er udsat for i øjeblikket.

Først var vi berørt af pædagogmedhjælpernes strejke, og nu er vi så ramt af pædagogernes strejke. Og den rammer hårdt, skulle jeg hilse og sige, da vi nu på 10. døgn står uden pasning til vores knap tre-årige datter og seks-årige søn, der er født med Down Syndrom.

Grundet vores søns handicap har vi ikke som andre forældre den mulighed at tage ham med på arbejde eller arrangere pasning hos en legekammerat fra børnehaven. Vi er derimod nødsaget til at finde pasning til ham i vores hjem.

Det prøver vi så. Vi trækker på alt - en enkelt bedsteforælder, der er pensioneret, og som i øvrigt også skal hjælpe med pasning af andre børnebørn, en anden bedsteforælder, der har taget et par feriedage for at hjælpe os, vores barnepige, der læser til eksamen, og så står vi selv for resten.

Mirakuløst er pasningskabalen også denne uge gået op, men hvis konflikten fortsætter ind i næste uge, som den jo tydeligvis gør, aner jeg ikke mine levende råd.

Vores situation besværliggøres yderligere af, at jeg er gymnasielærer, hvorfor jeg ikke en gang har mulighed for at holde min ferie. Tværtimod står jeg midt i en af de travleste perioder i skoleåret: Eksamensperioden. Fra næste uge har jeg årsprøver - og hvad så? Oven i arbejds- og børnepasningsplanlægningspresset skal jeg samtidig forholde mig til, at mine børn bliver mere og mere forvirrede, for hvem er det nu lige, der skal passe dem i dag? Gode råd er dyre.

I de 14 dage, konflikten nu har løbet, har der ingen tegn været på, at de stridende parter er på vej til forhandlingsbordet. Ej heller er der tegn på et indgreb fra regeringen. Tværtimod læste jeg forleden, at BUPL's strejke bliver kaldt "den glemte strejke", fordi den kun rammer nogle kommuner, og fordi der ikke arrangeres moddemonstrationer.

Nu går det ikke længere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.