Nej, vi yngre læger svigter ikke provinsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Camilla Rathcke, formand, Yngre Læger
Fotograf Lars Bech
Debat. 

Replik: Avisen Danmark bragte i går en artikel på baggrund af Yngre Lægers medlemsundersøgelse om fremtidens almenmedicinere, og det takker vi for. Men desværre bragte avisen undersøgelsen under forsideoverskriften "Unge læger svigter provinsen". Og allerede dér gik det altså galt.

Så jeg vil gerne berolige læserne: Vi yngre læger svigter ikke provinsen. Vi er mennesker ligesom alle mulige andre, og forsvinder skolen, butikkerne og arbejdspladserne i en provinsby, så er der stor risiko for, at alle drager mod en by med skole og butikker - også lægerne.

Men hvordan avisen kan sige noget om, at yngre læger "ikke skal nyde noget af at komme ud i yderområderne", er mig lidt af en gåde. For i undersøgelsen spørger vi ikke vores medlemmer om deres forhold til provinsen - eller til byerne for den sags skyld. Undersøgelsen handler om, hvilken slags almenmediciner - for eksempel praktiserende læge - vores medlemmer kunne tænke sig at blive, hvis de vælger at gå den vej.

Og her synes jeg, det er positivt, at yngre almenmedicinere ser mange muligheder for sig, når det kommer til deres fremtidige karrierevej - kompagniskabspraksisser (dvs. praksis ejet af flere i fællesskab), ansatte i lægehuse, hospitalslæger, ansatte i lægemiddelindustrien - eller solopraksis. Det vidner om, at specialet rummer mange muligheder, og at yngre læger kan se sig selv levere den almene lægebistand til befolkningen via mange forskellige typer ansættelser.

Men som nævnt ved vi altså ikke noget om deres syn på provinsen - og for en god ordens skyld skal jeg understrege, at lægemangel ikke kun er et fænomen i provinsen, det kender man desværre også i storbyerne.

Vi har i den grad har brug for læger til at løse lægemanglen - men også behov for at tænke nyt i forhold til, hvordan vi løser opgaven, så borgerne kan føle sig trygge og have vished for, at der er en læge, de kan komme i kontakt med. Yngre læger er klar til at løfte vores del af den store og landsdækkende opgave. Det ansvar tager vi på os, vi drøfter løbende problemet med politikerne, vi spiller ind med vores forslag - der er faktisk kun én ting, vi ikke gør: Vi svigter ingen - heller ikke provinsen.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce