Nej tak til rygning

Nej tak til rygning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Læserbrev: Gurli Gaarmann synes det o.k. at ryge, hvis man kan gøre det kontrolleret, hun forsvarer rygning i moderat omfang. Nu er det jo sådan at man må jo gøre, hvad man vil, hvis man holder sig inden for lovgivningen.

Grundlæggende vil jeg sige, at rygning ikke er sundt. Jeg stoppede for 23 år siden. Personligt synes jeg, at det er bedste, jeg har gjort for mit helbred. Men 20 cigaretter om dagen og 100 gram tobak om ugen havde sat sit præg, så bronkitis og astma var blevet mine tro følgesvende. Ved en indlæggelse og operation sagde en læge til mig, at jeg endelig skulle blive ved med at ryge, for jeg var begyndt at slå ligkistesømmene i.

Det var en tale, der trængte godt og grundigt ind i min hjerne og talte til mit bedre jeg. Om aftenen på afdelingen, hvor jeg var indlagt, gik jeg en runde. Folk sad i opholdsrummet og røg, nogle med stativ, fordi de ikke selv var i stand til at løfte cigaretten, andre sad med iltapparat foran munden, som de tog af, når de skulle have et sug. Øjnene, de sendte til mig, var indholdsløse, og afmagten ramte mig. Jeg blev enig med mig selv om, at det er sikkert, at vi alle skal dø, men det skal f.. ikke være på den her måde.

Jeg fik fat i lægen der havde været med til indlæggelsen. Jeg sagde til ham, at det her holder jeg ikke ud, jeg tager hjem. Jamen du skal opereres i morgen tidlig? Bare rolig, jeg skal nok være der en time før. Lægen sagde, at han ikke kendte til noget, hvis jeg smuttede, og det gjorde jeg og kom tilbage som aftalt med mig selv. Det er mit inderste ønske at alle vil holde op med at ryge, for det er de færreste, der kan tåle det.

Nej tak til rygning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce