Nej, Amnesty - socialdemokraterne er ikke umenneskelige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Christian Rabjerg Madsen, MF, Socialdemokratiet
FT_Christian_R_Madsen
Debat. 

Replik: Jeg kunne til min store ærgrelse læse i avisen Danmark den 23. februar generalsekretær for Amnesty International, Trine Christensen, udråbe Socialdemokratiets nye udlændingeudspil som inhumant. Jeg kan dog berolige Trine Christensen og resten af Amnesty med, at dét de udpeger som inhumant ikke er en del af Socialdemokratiets politik.

Amnestys generalsekretær skriver blandt andet, at Socialdemokratiet vil oprette flygtningelejre inspireret af den australske model. Hun advarer sågar imod, at hvis Socialdemokratiets plan føres ud i livet, så vil flygtninge "udsættes for vold, chikane og røverier og lever under miserable forhold uden fremtidsudsigter". Det er ret hårde anklager. Men det mest triste er næsten, at Socialdemokratiets politik udlægges forkert og anklages på et falsk grundlag.

Socialdemokratiet ønsker hverken at læsse migranter af på en øde ø eller udsætte dem for miserable leveforhold. Vi foreslår ikke asyllejre eller en australsk model. Tværtimod ønsker vi med vores udspil at hjælpe flere og bedre, end vi gør i dag. Konkret foreslår vi bl.a., at der oprettes et modtagecenter uden for Europa, hvor asylbehandlingen skal foregå under ordnede forhold, og hvor asylansøger kan opholde sig midlertidigt mens sagen afgøres. Der er altså ikke tale om flygtningelejre med kummerlige forhold, som man ellers får indtryk af i Amnesty Internationals indlæg.

Et modtagecenter i f.eks. Nordafrika kan bidrage til at stoppe den livsfarlige flugt over Middelhavet. Det vil ødelægge menneskesmuglernes forretningsmodel. Og det vil på sigt betyde, at færre flygtninge og migranter mister livet eller udsættes for vold og chikane undervejs. Samtidig kan vi få bedre kontrol over hvor mange flygtninge og migranter, der kommer til Danmark.

I dag har vi et asylsystem, hvor tusindvis af mennesker sætter livet på spil i håbet om en bedre fremtid i Europa. Flere end 10.000 mennesker har mistet livet eller er meldt savnet i flugten over Middelhavet. Der er for mig og Socialdemokratiet intet humant i at lade mennesker spille med i det dødsensfarlige lotteri, som asylsystemet reelt er i dag. Jeg bebrejder ikke de mennesker der flygter. Jeg forstår godt, at man drømmer sig en bedre fremtid i Europa. Men svaret er ikke, at vi lukker øjnene for problemerne og kalder det for humanisme.

Det ærgrer mig, at vores politik er blevet misforstået, for jeg tror faktisk, at Amnesty langt hen af vejen deler samme mål som Socialdemokratiet. Et mere retfærdigt og humant asylsystem.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce