I august skrev jeg et bekymret indlæg om fremtidsudsigterne for den danske økonomi.

Jeg beskrev mine bekymringer for den danske økonomi og om den lange optur fortsat ville holde. Desværre har realiteterne vist sig at være meget værre end mine forventninger.

Vi står nu i en reel finanskrise, hvor den danske økonomi er hårdt presset og tusinder af mennesker bliver arbejdsløse hver måned. Dette sætter os alle i en svær situation, og det er afgørende, at vi så hurtigt som muligt for dæmmet op for den eskalerende krise.

Derfor var det vigtigt, at der var en hurtig socialdemokratisk reaktion på finanskrisen med den nyligt præsenterede vækstpakke. At regeringen endnu ikke har indset alvoren i krisen og derfor ikke vil være med til den socialdemokratiske plan kan jeg kun beklage, for der er rigtig mange gode takter i vores vækstpakke.

Vi mener, at vejen ud af krisen er en række offentlige investeringer i områder, der alligevel trænger gevaldigt. Derfor forslår vi investeringer for 36 mia. kr. til renovering af vores nedslidte skoler og dagsinstitutioner, i byggeri af nye og bedre almene boliger, i vedligeholdelse og udbygning af det underprioriterede sundhedsvæsen, i forbedringer af den skrantende kollektive trafik samt udvikling i bedre og mere grøn teknologi.

Ved disse strategiske og ansvarlige offentlige investeringer vil vi kunne sætte gang i beskæftigelsen, samtidig med at den fælles velfærd øges.

At det netop er den fælles velfærd frem for skattelettelser, vi prioriterer i Socialdemokratiet, er ingen tilfældighed. De socialdemokratiske ideer bygger på fællesskab og solidaritet, og her spiller velfærdssystemet en afgørende rolle. Det er med til at sikre, at ingen bliver efterladt, fordi alle yder til det fælles bedste. Det mener vi er det bedste samfund.

Især i en tid, hvor krisen kradser, er det vigtigt, at vi holder fast i velfærden og lader de bredeste skuldre bære de tungeste byrder.

Der er mange danskere, der risikerer at blive ramt af den økonomiske krise, og netop i sådan en situation viser velfærdssystemet sit værd. Det fungerer som et sikkerhedsnet, så folk i en sårbar situation kan hjælpes op igen og videre frem.

Når folk rammes af arbejdsløshed og presses på økonomien, er det altafgørende, at livet kan gå videre under ordentlige forhold. Vi tror nemlig på, at både den enkelte og hele samfundet er bedst tjent med en situation, hvor ingen tabes på gulvet.

Derfor skal den økonomiske krise bruges til at forbedre velfærden frem for at udhule den ved yderligere skattelettelser til de rige. På den måde kan vi puste liv i økonomien og sikre et samfund, som fortsat bygger på solidaritet og fællesskab.
  • fyens.dk