Myter om jagt. Styr på fakta

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: Af det, cand. scient., lektor Lars Egelund skriver i sit indlæg i mandagsudgaven af avisen Danmark fremgår, at: Jægerne kalder afskydning af ænder og fasaner for naturpleje. At jagttiden på edderfugle er udvidet. At jægere drikker meget øl.

Ud fra titel og profession må Lars Egelund tilhøre det, vi almindeligt dødelige forstår ved eliten, fra hvem vi forventer sandhed og indsigt, når de publicerer. Ellers er der vel ingen grund til at nævne titel og profesession?   

Ingen påstår, at al afskydning er naturpleje, men den natur, som ænderne og fasanerne befinder sig i, er for en meget stor del taget ud af dyrkede monokulturer og konverteret til natur og betalt af danske jægere, og er til stor gavn for andre fugle, dyr og insekter.

Enten har Lars Egelund befundet sig nogle hundrede meter fra vognen, eller også er han komplet uvidende om fugles udseende, når han kan forveksle gråænder med edderfugle, der i øvrigt kun opholder sig på havet, men har dog været så tæt på, at han kunne observere, at der var kasser i bunden af vognen, at de var halvtomme, og at det var ølkasser.

At jagttiden på edderfugle skulle være udvidet, er nyt for mig - tværtimod er hannerne nu fredet i februar, og hunnernes totale fredning er forlænget, hvilket betyder, at unge edderfugle i praksis også er det, da der ikke kan ses forskel. Derudover totalfredes hun af fløjlsand og hun af havlit.

Fredningen af hunnerne er gennemført i vildtforvaltningsrådet, og den glæder mig og de strandjægere, jeg kender, selv om edderfuglenes tilbagegang sandsynligvis skyldes, at ræv, mink , havørn og havmåger præderer hårdere på de rugende edderfugle og de små ællinger end før. Den større menneskelige brug af, og færdsel i yngleområderne i yngletiden er måske også en årsag.

Så selv om de seneste tre års fredning af hunnerne ikke har virket, bør den naturligvis fortsætte pga. alle de andre farer, der truer dem.  Andelen af gamle hanner er nu steget til  omkring 80 pct., selvom det kun er dem, der skydes. Så her kan man måske nok tale om, at afskydningen kan være naturpleje.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce