Musik kan rumme alverdens mangfoldighed - men vi går en ensretning i møde


Musik kan rumme alverdens mangfoldighed - men vi går en ensretning i møde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Sanger/sangskriver i Strawberry Blonde, bestyrelsesmedlem i DJBFA, Danmarks største komponistforening Anja Følleslev
Billede
Debat. 

I foråret havde jeg fornøjelsen af at sidde i legatudvalget for Kodas Kulturelle Midler, der hvert år uddeler omkring to millioner til komponister og sangskrivere, der skaber ny musik.

Næsten 1000 ansøgninger skulle der tages stilling til, og desværre var det under en fjerdedel, som vi kunne bevilge penge til. Mangfoldigheden i ansøgerfeltet var stort, både når det gælder genre, etablerede navne og bands på vej fremad. Alt fra metal, rock, pop, klassisk, songwriters, dansktop, world, folk, elektronisk, performance- og kunstmusik var det, vi i udvalgtet lyttede til.

Kvaliteten var høj, og der var mange flere kvalificerede ansøgere, end vi kunne dele midler ud til. De danske sangskrivere, komponister og artister har virkelig noget at byde på.Alligevel vil mange af de nicheprægede genrer og nye navne, vi ser repræsenteret i disse puljer, i fremtiden få endnu sværere ved at nå ud til et større publikum.

Primært fordi DR har valgt at lukke P6, P7 og P8 - netop disse kanaler der har givet plads til de smalle genrer og musik, der ikke får spilletid på de kommercielle kanaler, hvor indholdet i stedet dikteres mere af reklameindtægterne mellem musikken.

Det bliver kort sagt en musikalsk ensretning, vi i fremtiden vil blive udsat for. Det er også disse tre kanaler, der spiller næsten 50 procent dansk komponeret musik og dyrker mangfoldigheden inden for pop/rock (P6) og pop (P7) og jazz (P8).

Selvom planen foreskriver, at der i fremtiden skal spilles mere dansk musik på P4 og P3, så er der ingen garanti for, at musikken vil have samme bredde og mangfoldighed, som P6 og P8 repræsenterer i dag.

Allerede nu er P4 og P3 mere ensrettede i deres valg af musikalsk indhold, netop for at kunne konkurrere med andre kanaler og fastholde deres segment af lyttere.

1. juni var der høring på Christiansborg om en ny musikhandlingsplan, hvor forskere fra RUC kunne påvise, at dansk musiks markedsandel er faldet fra 56 procent i 2011 til kun 31,9 procent i 2017. Deres anbefaling er at investere mere i dansk musik og med et særligt fokus på formidlingen af dansk musik.

De negative konsekvenser af at lukke kanalerne, der er med til at sikre bredde i musikformidlingen i Danmark, kan forstærkes af streamingtjenesternes og musikbranchens brug af digitale algoritmer, hvor de store internationale navne står øverst på playlisterne. Algoritmerne betyder, at vi primært præsenteres for musik, der ligner den, vi i forvejen lytter til. I denne ligning går formidlingen af ny dansk musik en hård tid i møde.

Spørgsmålet er, hvem der i fremtiden skal tage hånd om mangfoldigheden i dansk musikformidling, hvis det ikke længere er en opgave, der er omfattet af public service i Danmarks Radio? Eller kan DR stadig fungere som kravlegård for nye musikalske talenter i de nye rammer?

Spørgsmålet er, hvordan DR i fremtiden vil arbejde med at stimulere dansk musikliv og vækstlagene? Hvordan sikrer vi, at vi stadig holdes nysgerrige, og at vi sikrer en platform til nye bands?

Musik kan rumme alverdens mangfoldighed - men vi går en ensretning i møde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce