Musik i rockwool


Musik i rockwool

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Helt nøgternt burde man lukke alle symfoniorkestre i verden, sagde formanden for de 73 musikere i Odense Symfoniorkester, da avisen i sidste uge kunne berette om de omfattende problemer med arbejdsskader i orkestret.

Det giver selvfølgelig ikke mening - men det er virkelig en kattepine, europæisk musikliv står i, når både jazz-, rock- og symfoniorkestre regelmæssigt spiller med alt for stor tonestyrke. Fordi visse instrumenter er blevet kraftigere - og i Odense også fordi skiftende gæstedirigenter har krævet lyden skruet i vejret. De bliver ikke inviteret mere.

Som skildret i går har EU-Kommissionen indtil videre givet dispensation fra arbejdsmiljøloven, der siger, at en arbejdsgiver skal stille høreværn til rådighed, når decibellene bliver for voldsomme. Men fra 2007 er 87 decibel maksimum, og den grænse overskrider symfoniorkestret så rigeligt. Ifølge overlæge Ture Andersen fra audiologisk afdeling på Odense Universitetshospital vil det være helt umuligt at få orkestrets instrumenter til at holde et lydniveau som på en almindelig arbejdsplads. Og der er nok ikke særlig mange, som vil sætte pris på at lytte til et symfoniorkester, der er pakket ind i rockwool, som overlægen tilføjede.

I Odense har foreløbig 10 musikere måttet holde op med at spille på grund af arbejdsskader. Det er hårdt for den enkelte, for hvem musikken og kammeratskabet i orkestret har været det halve liv. Og det er belastende for orkestret, at man ganske enkelt er nødt til at fyre folk, når de har fået en arbejdsskade.

Det har fået Det Fynske Musikkonservatorium og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet til at etablere et "Center for Musikersundhed", som skal forebygge helbredsproblemer hos udøvende musikere - og hvad angår bevægelsesskader, må problemerne være til at løse. Derimod ser det sort ud for høreskadede musikere. Vist kan de bruge høreværn, men det nedsætter naturligvis den så væsentlige fornemmelse for, hvor de andre ligger. De kan simpelthen ikke spille ordentligt sammen. Tilmed har de plexiglasskærme, som skulle begrænse belastningen i den store sal i Odense Koncerthus, vist sig at forværre problemerne. Som således umiddelbart synes uløselige.

ODENSE Symfoniorkesters chef, Per Holst, vurderer, at orkestrene får lov at spille videre, også når EU-Kommissionens dispensation udløber i 2007. Det får han nok ret i - for selvfølgelig er det utænkeligt, at kommissionen skulle kræve et forbud mod musikudøvelse. Men det er også i det lange løb uacceptabelt at slå sig til tåls med, at der er så stor en risiko for varige høreskader, som der rent faktisk er.

Det er fint med Center for Musikersundhed, men et fælles forskningsprojekt i EU må på et eller andet tidspunkt kunne finde en løsning. Man kan ikke bare lade stå til.

Musik i rockwool

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce