"Miss Tørklæde 2008"


"Miss Tørklæde 2008"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

tørklæder

af mette bock

direktør for programproduktion, DR.

Medhat Khattab skriver den 3. juni, at han ikke mener DR skal bruge licenspenge på at reklamere for tørklæder.

Anledningen er, at DRs ungdomssite SKUM har udskrevet konkurrencen "Miss Tørklæde 2008".

DR er hverken for eller imod tørklæder, og reklamerer derfor heller ikke for brugen heraf.

Men Public Servicekontrakten, som beskriver DRs opgaver og råderum, er præget af ønsket om, at DR skal understøtte værdier, der karakteriserer et åbent og frit samfund.

DR skal styrke borgernes handleevne i et demokratisk samfund og stimulere til deltagelse i den offentlige debat. DR skal desuden afspejle den mangfoldighed af kultur, livsopfattelser og levevilkår, der er i Danmark, og vi skal medvirke til at fremme integration.

Vi har i talrige programmer givet plads til den helt nødvendige, kritiske debat om tørklædernes religiøse og politiske aspekter.

Det er imidlertid sjældent, at de unge kvinder, der bærer tørklæde, selv har deltaget i diskussionen. Den er på mange måder foregået på 2. hånd, blandt politikere og andre debattører.

I tørklædekonkurrencen henvender DR sig direkte til de unge kvinder selv og opfordrer dem til at indgå i en vigtig samfundsdebat på deres egne præmisser.

Flere hundrede unge diskuterer lystigt på SKUM/dr.dk i disse dage. Det er en inspirerende foryngelse og fornyelse af debatten. Derfor er "Miss Tørklæde 2008" med sit glimt i øjet og sin ungdommelige tilgang til et konfliktpræget emne hverken en hån mod islam, som visse imamer hævder - eller en forherligelse af kvindeundertrykkelse, som visse politikere hævder.

DRs ungdomsredaktion har derimod taget Public Service-forpligtelsen alvorligt.

Vi kan konstatere, at der findes unge kvinder, der bærer tørklæde i Danmark, uanset om man bryder sig om det eller ej. Det kan hverken Medhat Khattab, DR eller andre fortrænge ved at lukke øjnene for det.

Og i den sidste ende er det modet til at værne om danske værdier kombineret med nysgerrigheden over for andres valg, der fremmer integrationen. Reklame eller skræmmekampagner overlader vi til andre.

"Miss Tørklæde 2008"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce