Min mening: Sid din ven nær

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lulu Okholm, Rudkøbing
Michael Bager
Debat. 

Venner er gudskelov andet og mere end dem, man har på Facebook, hvis man har været så letsindig at oprette en profil dér.

Det har jeg selvfølgelig for længst gjort, man er vel smart med de smarte. Men jeg har aldrig følt mig hjemme i den verden, besøger den sjældent og skriver så godt som aldrig. For år tilbage holdt jeg op med at bekræfte venneanmodninger, hvilket jeg faktisk har det lidt skidt med, for det virker temmelig arrogant at ignorere søde folk, der kun vil én det bedste. Men med dem følger et hav af ukendte mennesker, vennernes venner, hvis billeder og små dagligdags kommentarer om alting og ingenting er mig så ligegyldige. Det kan virkelig undre mig, at så mange bruger så megen tid på så lidt. Det er også meget muligt, at jeg bare er for dum til at kunne finde ud af alle de muligheder, mediet gemmer på, men det får så være sådan.

Den kreative ophavsmand Max Zuckerberg har tjent 76 milliarder dollar på fænomenet, som nu også har vist sig at have den interessante sideeffekt, at konsulentvirksomheder som Cambridge Analytica kunne stjæle 50 millioner amerikaneres data fra Facebooks vennelister og "synes godt om". Så kunne man lige så stille og fiffigt målrette annoncer til dem, man kunne se var påvirkelige for specielle holdninger, hvilket skulle have været afgørende for Trumps valgsejr. Det er da mere end uhyggeligt.

Næh, venner er sådan nogen, man kan sidde, lege, grine og græde med, og sørgeligt for dem, der ingen har. I generationen før min havde man i pæne vennekredse den regel, at man ikke diskuterede politik og religion. Det sidste kan jeg forstå, det er en indiskutabel privatsag, men hvordan kan man undgå det første?

En anden leveregel på en venneaften for folk i min aldersklasse kan være, at hver person kun må tale om ét barnebarn og én sygdom! Det første falder mig let, for jeg har kun det samme, men det sidste ... jamen, jeg kunne da underholde i timesvis (som det så sødt hedder på disse kanter).

En tredje slags venner er gadevennerne, som vi her i Ramsherred fester med en gang om året. Altid den dag, Langelandsfestivalen slutter, for så får vi gratis festfyrværkeri at slutte af med. Netop i år, efter måneders tørke, satte vi os ved bordene med de medbragte lækkerier i glad forventning om, at den varslede front med blæst og voldsom regn mellem 18 og 19 var løgn og latin. Det var det ikke. 18.30 rullede et uhyrligt uvejr hen over den sagesløse forsamling, der flygtede som rotter mod alle verdenshjørner. Og regnen blev ved. Men intet er så galt, at det ikke er godt for noget, så nu ved vi, at der kan sidde 20 mennesker i vores køkken. Selv om den kloge Peder Syv allerede i slutningen af 1600-tallet sagde: "Sid din ven nær, men sid ej låret af ham."

I generationen før min havde man i pæne vennekredse den regel, at man ikke diskuterede politik og religion. Det sidste kan jeg forstå, det er en indiskutabel privatsag, men hvordan kan man undgå det første?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce