ENERGIPENGE

Borgmester Boyes borgerlige byrådsflertal har barslet med en plan for anvendelse af de mange rare penge, Odense Kommune tjener på at sælge Odense Energi til Energi Fyn. Udover omlægning af Thomas B. Thriges Gade mener de borgerlige altså, at alle pengene skal bruges på renovering af skoler og andre institutioner.

Og hvad skal man så mene om det? Man kan jo som tidligere borgmester Boye vælge at være lettet over, at den nuværende borgmester Boye ikke insisterer på at bygge monumenter over sig selv. Ingen prangende nybygninger i denne runde! Det er der vel heller ikke plads til i betragtning af alle de tiltag, der allerede er i gang: med nyt musikhus, ny bydel på havnen og det stadig forholdsvis nye Arena Fyn. Nogle vil måske undre sig over, at der ikke falder en markant investering af til sportsanlæg, f.eks. til banecykling, men det er der åbenbart ikke så mange stemmer i.

"Vi synes offentlig trafik er vigtig, men vi vil ikke være med til at finansiere den!"

I SF-Odense er vi absolut ikke glade for udspillet. Miljøhensyn er nemlig totalt fraværende. SF har i mange år kæmpet for, at miljø- og klimaudfordringer skal tages alvorligt, også når de koster penge. I det lange løb har vi nemlig ikke råd til at lade være. Det viser sig nu, at denne kamp stadig er op ad bakke, når de borgerlige sidder på flertallet. Flotte taler og gode hensigtserklæringer om miljø kan man godt få ud af f.eks. konservative politikere, men når pengene skal på bordet, bakker de ud.

Sådan kan det også meget nemt ende med den letbane (sporvogne), som Jan Boye gjorde sig til talsmand for, da salget af Odense Energi blev annonceret til et noget overrasket byråd. Var det mon bare facadepynt? I det første forlig om anvendelse af energipengene var der afsat 250 mio. kr. til omlægning af Thomas B. Thriges Gade med plads til en letbane. Det vil temmelig sikkert vise sig, at det ikke er nok, for ingen har jo glæde af en sporvogn, der kun kører gennem Thriges Gade.

Det kan være at Jan Boye regner med en hjælpende hånd fra de konservative venner i regeringen. Sporene skræmmer imidlertid: til dato har Odense ikke set en krone fra trafikminister Carina Christensen til den kanalforbindelse, der er helt nødvendig for en omlægning af Thriges Gade. Da Jan Boyes løjtnant Steen Møller for nylig, som formand for FynBus, besøgte Trafikministeriet, var svaret det samme: Vi synes offentlig trafik er vigtig, men vi vil ikke være med til at finansiere den!

Nu kan det godt vise sig, at anlæg af en letbane i sidste ende bliver for dyr forhold til de ellers sikre miljømæssige gevinster ved elektrisk, offentlig trafik. Det er muligt, at vi kan få mere miljø for pengene ved at bruge dem anderledes end på en letbane. Der er ganske mange muligheder, og de gode forslag står nærmest i kø i den miljøstrategi Odense Kommune vedtager inden længe. Med ugens udspil fra flertallet er den ellers flotte plan desværre henvist til at være et skufferedskab, der kun tages frem, når der kommer gæster til byen i forbindelse med klimatopmødet næste år. I stedet for et rent miljø skal vi have renoverede skoler.

Det er ikke, fordi SF har noget mod en plan for renovering af skoler og andre institutioner. Sådan en plan har kommunen faktisk allerede, men den er åbenlyst underfinansieret. Det har SF gjort opmærksom på ved talrige forhandlinger om kommunens ordinære budgetter. Hvorfor så ikke være glade for, at der kommer noget til skolerne nu? Sagen er, at salget af Odense Energi i sin natur er en engangsindtægt, mens vedligehold og udbygning af skoler og andre institutioner er ordinære udgifter, der skal finansieres år efter år. Det er ikke sund økonomi at finansiere ordinære udgifter med ekstraordinære indtægter. Det ender galt, når de ekstraordinære indtægter slipper op. Det er historien om at tisse i bukserne fortalt på ny.
  • fyens.dk