BROTAKSTER: For socialdemokraterne var baggrunden for at foreslå takstnedsættelserne på Storebælt at få godstransport til forsat at foregå på skinner og at gøre det billigere for den almindelige dansker at besøge venner eller familie på den modsatte side af Storebælt og billigere at tage campingvognen og køre på ferie i Danmark.

Det, at tilbagebetalingen af broen, er gået meget hurtigere end beregnet, skal komme den almindelige dansker til gode. Ved indvielsen af broen regnede man med, at det ville tage 38 år at tilbagebetale gælden. Nu regner man med, at den kan være tilbagebetalt på 25 år.

Med vores forslag vil tilbagebetalingen blive rykket fem år og tage 30 år, men det er stadig otte år hurtigere end de

første beregninger.

Regeringens udspil om, at nedsætte taksterne på Storebælt er glædeligt, for forslaget minder på mange områder om vores forslag.

Der er imidlertid nogle forskelle på deres og vores forslag, som er ret vigtige, nogle af problemerne ved regeringens udspil er, at de ikke tænker på de virkninger, som de mange flere lastbiler på vejene vil koste miljøet, samt den voldsomme konkurrencepåvirkning det vil medføre for de konkurrerende færgeruter.

Derfor er indgangsvinklen til de kommende forhandlinger for os at fastholde en sund økonomi for Storebælt - en fastlåsning af priserne i to år, hvis renten ikke overstiger seks pct., at gods igennem Danmark forsat kan foregå på

skinner i stedet for på landevejene, således at prisnedsættelserne ikke kommer til at ske på bekostning af miljøet - at konkurrenceforholdene på

Kattegat sikres.

Takstnedsættelserne skal komme den almindelige dansker og miljøet til gode.