Metoo: Stop det ynkelige flæberi

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Erik Sørensen, Fjordvej 96, Munkebo
Billede
Debat. 

Amerika er et dejligt land at være i, og amerikanerne er flinke mennesker, og tilsyneladende ligner vi hinanden.

Går man lidt dybere ned i den amerikanske kultur, vil man opdage, at vi er endog meget forskellige.

Der er et par ting, vi glemmer, når vi i Danmark "efteraber" amerikanerne og herunder også metoo-bevægelsen, og det er, at mange amerikanere vil give deres ene arm for at komme i medierne for at "be somebody" og/eller muligheden for at få en erstatning via sagsanlæg, og de erstatninger kan være ganske store derovre, et punkt hvor vi også adskiller os væsentligt.

Når det er sagt, så virker det ynkeligt, at man 20-25 år efter, at man har følt sig nødsaget til at gå med til en eller anden seksuel ting for at opnå noget, nu reducerer sig til en skolepige på 2.-3. klassesniveau, der sladrer til læreren.

Hvorfor sagde de ikke fra dengang? Guderne skal vide, at hvis det er rigtigt, hvad der siges om eksempelvis Harvey Weinstein, så er han da klam, men de kunne have vendt om på hælen og have sagt nej tak og så i øvrigt have nøjedes med biroller eller mindre resten af livet, men de ville jo gerne have den gevinst og gik med til det, han ville. Det virker mere som en handel.

"Magtmisbrug", siger de. Jamen, det findes da overalt. Jeg kender en, der har en trailer, som han ved, at naboerne gerne vil låne. Derfor tømmer han den aldrig, men siger: "Hvis du vil låne den, skal du lige tømme den først." Det må man så gøre, hvis man vil låne den. Hvor er den principielle forskel?

Men nu er den her altså, Metoo-bevægelsen - angiveligt vokset sig frem siden 2006. Og den er blevet en faktor, man åbenbart skal regne med.

Der er flere mænd, der har mistet deres job, karriere og hele liv i kølvandet på metoo. De er aldrig anklaget, aldrig dømt, men alligevel ... Og det er uhyggeligt.

Metoo har udviklet sig til at være både lovgivende, dømmende og udøvende magt. Når nogle kvinder er blevet spurgt, hvorfor de ikke anmelder til politiet, siger de, at de gør det anonymt, fordi de ikke vil ind i et patriarkalsk retssystem ... bob bob.

Det har jo nu spredt sig til andre dele af samfundet, uddannelsesinstitutioner og højere læreanstalter, og nogle kvinder slår til lyd for, at det nu skal være arbejdsgiverens ansvar, at der ikke sker sex-krænkelser på arbejdspladserne.

Okay, men så kan de kvinder, der er tilbage, da trøste sig med, at de er ansat, fordi de ikke anses for at være interessante nok til, at mænd gider lægge an på dem. De er ikke "hotte" nok.

Efter min mening - og jeg er sikker på, at jeg ikke er alene - er det ved at gå ud af kontrol, og udsigterne er uoverskuelige, også for kvinderne selv.

Jeg er, i denne forbindelse, glad for at være dansker og dermed tilhøre en kultur, der er kropsligt frigjort og ikke så kropsforskrækkede, som amerikanerne er, hvor man eksempelvis på Facebook fjerner et par bare bryster øjeblikkeligt, men lader halshugninger, handel med narkotika eller våben være. Det er et godt eksempel på forskelle i kultur.

Så hold fast i det danske naturlige forhold til nøgenhed og lad være med at efterabe alt, hvad de gør i USA. Det er ikke alt, der kommer derfra, der er godt, og pas så på, for nu er der to bevægelser, som man skal passe på med at komme i søgelyset hos - nemlig IS og nu også Metoo.

Ha' en fortsat god dag.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce