Mere lune og hygge i tv-udsendelserne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Af Aase StageMejsevænget 4, Odense

ENIG: I kronikken 3. december. slås der af civiløkonom Hanne Larsen et slag for samarbejde mellem elever på uddannelse ud fra devisen, at enhver person har et eller andet, vedkommende er bedre til end de fleste andre. Det er sikkert rigtigt, at der ved at udnytte denne "synergi-effekt" kan opnås de optimale resultater, og det gælder derfor om at udnytte denne tingenes tilstand på bedste måde.

Hanne Larsen nævner også to forskellige tv-quiz-programmer, "Hit med sangen" og "Det svageste led". Nu finder jeg - modsat Hanne Larsen, at quiz-programmer for det meste er spændende, sjove og givende, qua idéen med, at seerne kan deltage aktivt i "legen".

Da jeg første gang så "Det svageste led", morede jeg mig over de rigoristiske og knappe svar, Trine Gregorius bed deltagerne - og navnlig de svageste - af med. Det var i den grad overdrevet, så. man egentlig godt måtte vide, at der bag det skrappe, knappe og næsten satanisk sorte ydre lå en eller anden humor og dermed underholdningsværdi gemt.

Men efterhånden gad jeg heller ikke se programmet, da det bibragte mig en ubehagelig kulde, som var helt uden forsonende elementer. Jeg ventede stadig forgæves på "et glimt i øjet" for at mærke, at det var meningen, tingene skulle stilles på spidsen - at det kun var "for sjov", studieværten udstrålede denne kulde.

Men jeg syntes at kunne mærke på de udstødte og nedgjorte deltageres reaktioner, at det i hvert fald for dem ikke var nogen behagelig spøg at stå model til den fornærmende hånlige og kolde manér, der brugtes. En sådan form for arrogance og ligegyldighed over for andres følelser kan man hurtigt få nok af.

Der er ironi, had og kulde nok mellem mennesker, så ligefrem at opsøge noget sådant i et tv-program ser jeg ingen glæde ved. I det stykke er jeg enig med Hanne Larsen: Lad os få flere varme og medrivende udsendelser, hvor lune og hygge står i højsædet. Det er noget, man kan blive i godt humør af. Det trænger vi til efter en lang arbejdsdag, ikke endnu flere ydmygelser, hårdhed og kulde. Det kan der være så rigeligt af i forvejen. (Vi har jo TV-avisen).

En negativ sindsstemning søger jeg i hvert fald at undgå ved selv at prøve at sprede forståelse, glæde og varme blandt de medmennesker, jeg færdes iblandt.

Det må være det, der er meningen - også med julebudet, som stadig er aktuelt i det Herrens år 2001.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce