Mere hjælp til ældre

Mere hjælp til ældre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Af Grethe Bille NielsenKløvervej 5, Nyborg, stifter af Rollator-ligaen

ROLLATOR-LIGA: Formanden for Ældresagen på Fyn, Aksel Rosenkrands, udtaler til Radio Fyn om den nystiftede Rollator-ligas kamp for at forbedre ældres vilkår, at "det nytter jo ikke noget."

Aksel Rosenkrands er en meget respekteret og værdsat leder inden for Ældresagen og har gjort et stort arbejde for de ældre på Fyn med forskellige arrangementer og udflugter. Men han har den samme indstilling til ældre, som man har på Ældresagens hovedkontor: Giv de gamle lidt underholdning, hold dem hen med snak, så de betaler deres kontingent, og giv dem andre lokkende tilbud til at finansiere den efterhånden store organisation.

Men hjælpen, for eksempel juridisk og helbredsmæssigt, er det for sparsomt med, når man tænker på, at der (efter mit skøn), udbetales cirka 1,8 millioner kroner årligt i gage til toppens administrator.

Ældre, svage mennesker er taknemmelige for bare lidt hjælp, derfor er de nemme at stille tilfredse med blot en lille udflugt i den friske luft. Men det er ikke nok, de skal ikke bare "lulles" ind i en sløvende tilstand, så de efterhånden giver op og hurtigere går til "de evige jagtmarker". Ældre skal ikke sidde og pines unødigt, fordi der økonomisk prioriteres forkert, og når der findes mulighed for lindring.

Det havde været mere retfærdigt at give sygeplejere, hjemmehjælpere og døgnvagter del i den enorme og uberettede lønforhøjelse, som den nu kasserede regering trak ned over hovederne på skatteborgerne, og som de ældre betaler størsteparten af.

Der blev skåret dybt i ældres hjælp såsom fodpleje, tandpleje samt andet uundværligt, samtidig med at man "tvang" (?) alle indvandrere og nydanskere til at modtage 2000 kroner mere om måneden. Hvor var Ældresagen med sine jurister dengang?

Hvor mange invalide enlige sad alene og kedede sig, efter at de havde fået deres mad leveret om formiddagen juleaften, men som ikke havde forbindelse til omverdenen resten af dagen, efter at deres hjælper var gået hjem, og mens vi andre hyggede os? Og hvor mange måtte tilbringe julen liggende på gulvet, hvis de var faldet og ikke kunne komme op ved egen hjælp?

Det er blandt andet disse mennesker, jeg mener bliver diskrimineret, og som skal have hjælp, før der rundhåndet betales dyre ferierejser, for at de nu herboende "flygtninge", som bliver forfulgt, kan rejse hjem på ferie til det land, de "ikke tør" blive i?

Mit læserbrev i aviserne og interview i radio og tv har givet utrolig stor respons, hvilket kun kan betyde, at mange er enige med mig i at, nu skal der ikke tales mere, men handles! Mange har ringet og takket mig for mit initiativ. De vil gerne være med, men tør ikke af frygt for repressalier. Sådan ser det altså ud for ældre i dagens Danmark.

Mere hjælp til ældre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce