Mercados nye børneopdragelsesinitiativ. Regeringen blander sig i alt for meget
Af: Allan Holm Nielsen, Grævlingevænget 163, Nyborg

Opdragelse: Børneminister Mai Mercado mener, forældre er for dårlige til at opdrage deres børn. I avisen Danmark giver hun selv "svar" på en række situationer, og viser ganske tydeligt problemerne i praksis: Det er svært at sige nej, det er svært at lade være med at pyldre, og det er svært at vide noget om situationer, man aldrig har prøvet før. Det er meget lettere at være bagklog.

Da det jo ikke kræver noget "kørekort" at blive forældre, så vil det naturligvis give mange uvante situationer, når mennesker for første gang står med ansvaret for et barn, der er mere eller mindre hjælpeløst. Den læring, der deraf følger - både for børn og for forældre - er med til at udvikle begge grupper helt enormt. Men betyder det, at der aldrig laves fejl? Naturligvis ikke. Det er jo netop en del af læringen. Man bliver klogere efterhånden.

Mercados udskældende tilgang er i øvrigt meget symptomatisk for den måde, regeringer igennem årene blander sig mere og mere i borgernes liv, og vil styre alting mere og mere præcist, uden at tillade helt almindelige menneskelige fejl. Dermed gør Mercado og regeringen sig skyldig i præcis den, anke hun kommer med i forhold til børneopdragelse: At der pyldres for meget og tages for lidt personligt ansvar. Hele tiden skal man spørge, kontrolleres, gradueres og så belønnes eller straffes, hvis man ikke gør helt som regeringen beskriver i diverse lovtekster og cirkulærer. Det er forældrenes ansvar at opdrage, siger hun. Nuvel. Hvornår holder regeringen og Mercado så op med at opdrage mere og mere nidkært på borgerne? Denne gordiske knude er jeg spændt på at se Mercado løse.

Mere om emnet

Se alle
Odensemor er med i ministerpanel: Jeg vil ikke stå på mål for nogen opskrift på opdragelse

Odensemor er med i ministerpanel: Jeg vil ikke stå på mål for nogen opskrift på opdragelse

Avisen til Mai Mercado: Lad forældrene om opdragelsen

Avisen til Mai Mercado: Lad forældrene om opdragelsen

1
Familie. Er det virkelig så hårdt at være forældre?

Familie. Er det virkelig så hårdt at være forældre?