Menneskerettigheder. DF gambler med vores frihedsrettigheder
Af: Josephine Fock, retsordfører i Alternativet

Demokrati: Dansk Folkepartis forslag om at skrive den europæiske menneskerettighedskonvention er i disse dage til debat. Jeg håber så inderligt, at der ikke er flertal for det i Folketinget, for menneskerettighederne sikrer vores frihed og vores demokrati. Og jeg forstår faktisk ikke, at Dansk Folkeparti er parate til at gamble med netop det.

Menneskerettighederne blev en del af vores lovgivning i FN for præcis 69 år siden, fordi verdenssamfundet efter anden verdenskrigs grusomheder indså, at der var behov for at beskytte det enkelte menneske mod overgreb fra sin egen stat. Det er takket være dem, at stater nu kan holdes juridisk ansvarlige, hvis de krænker deres borgeres menneskerettigheder og fører autoritær og udemokratisk politik.

Derfor synes jeg, at der er grund til bekymring, når folkevalgte politikere - altså magthavere - foreslår at skrive menneskerettighederne ud af dansk lov. De rettigheder, hvis grundlæggende formål netop er at beskytte den enkelte borger mod overgreb fra de selv samme magthavere.

Menneskerettighederne sikrer ikke kun vores ytringsfrihed, forsamlings- og foreningsfrihed, religionsfrihed, og ret til at tænke frit, men også vores ret til privatliv, til at elske dem, vi vil, og til ikke at blive udsat for tortur eller anden nedværdigende behandling. De gælder for alle mennesker, og de er ukrænkelige. Det skal vi da i allerhøjeste grad værdsætte og beskytte.

Derfor stemmer jeg og hele Alternativet stort nej til Dansk Folkepartis forslag, og det samme gælder forhåbentligt resten af Folketingets medlemmer. Vi skal ikke skrive menneskerettighederne ud af dansk lov. Vi skal fejre dem, for de beskytter vores frihed og vores demokrati.