Log ind

Medierne lefler for lærerne: Hvorfor forsvare lærernes slendrian, Mylenberg?

Medierne lefler for lærerne: Hvorfor forsvare lærernes slendrian, Mylenberg?
Af: Per Hovgaard, Niels Bohrs Vej 28, Viby J.

Kontrol: Der vil nu blive større muligheder for at kontrollere friskolerne, og det er fint.

Men så er det, jeg godt kunne tænke mig, om der var nogle fornuftige mediefolk og ditto politikere, der satte samme fokus på folkeskolen og ikke, som chefredaktør Troel Mylenberg ukritisk gør det, bare at gå lærernes ærinde.

Troels Mylenberg har flere gange fyldt avisens sider med ukritisk lærerleflen.

Han gjorde det, da han skød regeringen og Kommunerens Landsforening i skoene, at de skulle have lavet aftalt spil i forbindelse med lærerlockouten i 2013. Han hentede sin dokumentation fra en bog, der var bestilt af lærernes fagforening, og formanden Anders Bondo Christensen, men det nævnte han ikke med et ord.

Igen i Ugens bagkant søndag den 5. november går han lærernes ærinde; nu er han ude med riven mod ordensmagten, fordi en lærer er dømt for utilladelig opførsel - det betegner Troels Mylenberg nærmes som justitsmord.

I årevis har lærerne svigtet deres arbejde og ladet eleverne og forældrene i stikken ved deres egoistiske fremturen.

Der har været rejst meget kritik af lærernes pligtforsømmelser, men det har raget lærerne og deres fagforening med formanden Anders Bondo Christensen i front en høstblomst.

Dag ud og år ind har de brokket sig over snart sagt alt, de er blevet anmodet om at foretage sig for at gavne undervisningen, og i stedet for at passe deres arbejde er de simpelthen blevet væk, så eleverne nu oplever at have vikarer tre til fire dage om ugen, fordi lærerne udebliver.

Denne slendrian har stået på i årevis, og nu bliver borgerne igen bekræftet i dette faktum i TV-Avisen lørdag den 11. november, hvor forældre - i det her tilfælde fra Vordingborg, hvor karaktergennemsnittet var katastrofalt lavt - stod frem og fortalte, hvordan deres børn kom hjem fra skolen med daglige hovedpiner, simpelthen fordi der var så meget larm hele dagen i klassen, og ingen havde styr på eleverne.

Eleverne oplevede hver anden dag at blive undervist af vikarer, der ingenting lærte dem, fordi lærerne udeblev.

Jeg skal opfordre til, at man begynder at kontrollere folkeskolerne og lærerne her, og så simpelthen kræver, at disse egoistiske lærere passer det, de får deres fede hyre for at undervise i stedet for at fise rundt til alt muligt andet såsom politisk arbejde og andre gøremål, der ikke har en snus med deres job at gøre.

For 10 år siden fik en sygeplejerske, en politibetjent og en lærer samme løn.

Nu får en lærer ufortjent 100.000 kroner mere i løn om året end sygeplejersken, jeg ved det af kedelig erfaring, da min hustru er pensioneret sygeplejerske.

Måske ville det også være en ide, om der blev sat lidt mere kontrol på det, Troels Mylenberg siger og skriver. Det er i hvert fald påkrævet.

Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere