Mangel: sund fornuft

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med alle tegn på afsky kylede Fruen avisen fra sig, så de løse sider flaksede rundt i stuen som måger på en losseplads: "Det er det sædvanlige på denne årstid. Slankekure! Side op og side ned. Annoncer, som lover hvepsetaljer og lokker med genbrug af for længst opgivne tekstiler fra dengang "large" var noget man var, når man tilgav sin svigermor.

Det værste er næsten, at anbefalingerne hele tiden skifter", fnøs hun. "Nu er kulhydrater og hvidt brød farligt, så man gerne og helst udelukkende skal svælge i fedt.

I næste øjeblik er smør farligt, og æg skal man holde sig fra, hvis ikke ens blodårer skal sande til med kolesterol. Komælk er pludselig direkte usundt (denne væske er jo fra naturens hånd designet til kalve).

Økologi er genialt efter nogles mening. Andre kalder det fup og svindel.

Salt er skiftevis sundt og usundt; frugt og grøntsager er gavnlige eller slemme, alt efter hvilken ekspert, man spørger". Madame sukkede:

"Det er efterhånden plat umuligt at orientere sig i junglen af kost- og livsstilsråd, som det er essentielt at følge, hvis man har livet kært og gerne vil nyde ens bankrådgivers ansigtsudtryk, når man rent faktisk hæver sin pension!

Får man endelig en fornemmelse af en retning og noget substans, er billedet vendt 180 grader dagen efter, så gårsdagens tro og viden er dementeret til fordel for nye selvbestaltede guruers og sagkyndiges visdom. Og Google har svar på alt!

Mon ikke tiden er inde til at indføre en ny anbefaling: "ASF", som kunne blive det universelle og ultimative råd. "Almindelig Sund Fornuft (og skelneevne, kunne jeg tilføje)"! Hun fortsatte med overbevisning:

Det gælder hele kompasset rundt. I de fleste af livets forhold. Vi er blevet så vant til at træffe beslutninger og valg ud fra diverse autoriteters, mediers og reklamers anprisninger og lommefilosofiske profeters dagsorden. For de vil os jo det bedste.

Eller hvad? Stoler vi ikke længere på vor egen, naturgivne dømmekraft?

Faktum er, at selv om jeg instinktivt véd, hvad der er rigtigt og godt for mig, lader jeg mig alt for ofte påvirke til at gøre modsat, og det irriterer mig".

Jeg nikkede, Fruen havde fat i noget: "Tag nu f.eks. rygning og konsumption af megastore flødeskumskager", forsøgte jeg mig med.

Fruen afbrød: "Ja, ja, nu skal vi jo ikke drive eksemplerne for vidt, men nu du selv nævner rygning, var tiden måske inde til, at du...."Ok, jeg har fattet pointen", skyndte jeg mig at sige. "Du siger altså, at med undtagelse af visse specielle fødevare, allergier, (incl. alkohol!) som de, der har problemet, selv er ganske klar over, står mennesker sig generelt bedst ved at indtage lidt af alt. Og at alt er usundt ved overdrivelse.

Den almindelige sunde fornuft kommer ind ved at undgå fanatisme og ensidighed.

Og dybest set véd enhver jo godt, hvad der er sundt/usundt for den pågældende.

Man leder imidlertid ofte desperat efter alibier for at fortsætte en dårlig adfærd og griber med kyshånd de udsagn, som synes at bekræfte ens egne, skæve præferencer!".

Lige netop!". Fruen travede rundt og krøllede avispapir sammen: "Guruerne styrer!

Og ideen med kure og "programmer" er at forbyde noget. ASF tillader alt. I moderate mængder er intet faktisk forbudt. Heller ikke en megastor flødeskumskage. Én! I ny og næ!

Bageren skal jo også leve".

Hun fik et snedigt glimt i øjet: "Man kan lidt sammenligne mekanikken omkring sund fornuft med rådene fra investeringsrådgivere: spred dine aktiver på flere porteføljer. Du kan komme grueligt galt af sted ved at satse for snævert! Vi jyder kalder det snusfornuft!".

Hun gik ud for at lave alsidig aftensmad. Jeg daffede med for at bidrage til hendes filosofi:

"Man kan måske ytre, at teknikken med ASF med fordel kunne nyde fremme også inden for det offentlige.

Svendborg Kommune demonstrerede f.eks. totalt fravær af sund fornuft, da man besluttede, at borgene ikke længere kunne hente gratis batterier til deres høreapparater på de fire apoteker og en snes udsalg i lokalområdet, men jog folk (de fleste ældre) ind til byens enlige hjælpemiddelcentral!

Lige så patetisk ufikst er det at plage aldersdiabetes-patienterne med at skulle ansøge om bevilling til målegrej hvert eneste år. Forestiller kommunen sig, at sygdommen pludselig forsvinder? At folk spontant bliver raske?

Og hvor er den sunde fornuft i at lovgive specifikt om teoretiske, (for)tænkte situationer som dommere iklædt nonnedragter, fedtmulemasker eller burkaer? Jamen jeg spørger bare!

Fruen var der som et søm: "ASF er her sat helt ud af spillet! Hvad mere er, risikerer du harske replikker fra Paven, Disneyland og Dansk Folkeparti...!".

I så tilfælde spørger jeg igen: "Kan man ønske sig nogen smukkere bekræftelse på denne klummes titel?".

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce