FOGH

af ERIK HJÆRE-LINDBY

Landevejen 84, Haarby

Det er nu, efter valget, at statsministeren over for landets borgere skal demonstrere sin vilje til at leve op til valgløfterne om at skabe social tryghed, stabilitet og fremgang i det danske samfund.

En smuk vision, men jeg tillader mig at tvivle på oprigtigheden, eftersom statsministeren meget tydeligt har forsøgt at kopiere Socialdemokraternes sociale engagement. Det gør ham ikke til socialdemokrat og stiver heller ikke ligefrem hans troværdighed af.

Et faktum er det derimod, at statsministeren har stået i spidsen for den voldsomme profitmaksimering og privatisering, der de seneste seks år har præget "udviklingen" inden for det offentlige. Og han påstår nu, med et citat fra valgkampen, "at han undervejs i forløbet er blevet klogere", hvilket jeg oprigtigt talt tillader mig at tvivle på.

Det ville måske være en rigtig god ide at afbureaukratisere den offentlige sektor, simpelt hen at få fjernet de enorme forhindringer, den administrative byrde udgør for alle offentligt ansatte, og erstatte den med reelt arbejde. En optimal udnyttelse af ressourcer må da være at kunne udnytte den arbejdskraft, regeringen holder "beskæftiget" med papirarbejde, udelukkende af bureaukratiske hensyn til en stram økonomi dikteret af en påfaldende formålsløs lovgivning.

Det kan kun gøres ved at sætte mennesket over systemet, og i anerkendelse af hvilken enorm værdi alle ikke målbare bløde værdier har for et samfund som det danske. Bureaukratiet nedbryder ganske enkelt sammenhængskraften i vort samfund.

Det drejer sig selvfølgelig også om penge, men måske nok i langt højere grad om arbejdsgivernes totale mangel på respekt for de offentligt ansattes værdifulde daglige arbejdsindsats.