RELIGION

af KURT RAVNKILDE

pens. skolekonsulent, Gyvelvej 11, Odense SV

I anledning af at Bibelselskabet netop har udgivet Bibelen på hverdagsdansk, var der for nylig en debat på DR2's Deadline mellem Johs. Møllehave og Tina Lindhardt. Den drejede sig om denne udgaves fravær af kristendommens vigtigste begreber: skyld og barmhjertighed.

Alle religioner drejer sig om en tro på en gud, som man igennem sin lydighed skal tilfredsstille ved at stræbe op imod denne gud.

Jeg abonnerer på en frikirkes ungdomsblad, hvor jeg også i sidste nummer var meget utilfreds med den gentagne megen fokusering på Gud, medens Jesus kun blev nævnt i en bisætning, for hvilken gud er det egentlig, disse karismatiske unge mennesker tror på?

Er Guds adfærd den samme i Nye Testamente som især i Gl. Testamentes tora, hvor vi tydeligt ser en Gud, der i sin nidkærhed er konsekvent i sine krav til alt det, mennesket for enhver pris skyld skal gøre for "Herre, din Guds skyld."

Altså en stræben op imod guddommen. Senere i Gl. Testamente omtales Gud retfærdigvis som en kærlig og barmhjertig gud.

Så - siges det - sender Gud sin søn for at frelse verden både som sandt menneske og som sand Gud - den anden part af treenigheden: Gudsøn.

Med ham kommer så kristendommen, der dermed er suverænt anderledes end andre religioner, idet det i kristendommen handler om Gud, der stiger ned til menneskeheden og som det eneste krav har, at man bare skal tro på ham for at blive frelst.

Desværre føler Jesus, at han må stille spørgsmålet, om han vil finde troen på Jorden, når han kommer igen anden gang?

Jesus ønsker, at hans efterfølgere skal tro, at han med sit liv og sin forkyndelse afslører os alle som skyldige, samtidig med, at han tilbyder os sin barmhjertighed. Det er troen på det, Jesus frygter vil forsvinde.

Hvis begreberne skyld og barmhjertighed forsvinder fra Bibelen, så ender de kristnes liv med kun at blive en livsstil.

Min påstand er, at Gl. testamente var Gudfaders tidsalder, som med Jesus blev afløst af Gudsøns tidsalder.

Mange kristne er i dag mest optaget af ikke at svigte Gud og kommer derved til at svigte Jesus.