Mandeløn til kvinder

Mandeløn til kvinder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

konflikt

af mette juul henriksen

Møllegyden 5, Ullerslev

Det undrer mig, at denne konflikt overhovedet skulle være nødvendig. Jeg tænker, at jeg er offentligt ansat og får selvfølgelig en ordentlig løn for mit arbejde. Jeg er jo ansat under offentlige myndigheder, og de går foran med et godt eksempel både med hensyn til arbejdsforhold og løn.

Men er det nu sådan...

På Beskæftigelsesministeriets hjemmeside står der, at mænd tjener mellem 12 og 19 pct. mere end kvinder, og at det kønsopdelte arbejdsmarked er den største forklaring på, at mænd tjener mere end kvinder. Desuden at kvinders brancher er lavere lønnet end mænds. Gad vide hvad Folketinget bruger den slags oplysninger til...

Folketinget har i 2006 ændret ligelønsloven. Større virksomheder skal fremover lave kønsopdelte lønstatistikker og underrette de ansatte herom, eller de kan vælge at udarbejde en redegørelse om ligeløn.

Efter ændringen af ligelønsloven er der efterfølgende udarbejdet en "ligelønsguide til virksomheder, der vil arbejde med at fremme lige løn mellem kvinder og mænd". Den er udarbejdet af Beskæftigelsesministeriet, minister for ligestilling, DA og LO i 2006. Her beskriver de bl.a. den horisontale kønsopdeling. Det betyder, at kvinder og mænd er ansat i forskellige sektorer og brancher og i forskellige afdelinger på virksomheder, f.eks. er der fire gange så mange kvinder som mænd i amter (nu regioner) og kommuner.

I ligelønsguiden står desuden, "at op imod halvdelen af den observerede lønforskel mellem mænd og kvinder skyldes det kønsopdelte arbejdsmarked".

Aha, mænd er altså klogere end kvinder, de vælger selvfølgelig job, der giver en bedre løn.

Jeg valgte for ca. 28 år siden at læse til sygeplejerske, og her hjælper der jo ingen ligelønsguide. Det er et meget kvindedomineret fag.

Men det tyder på, at beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren ved, at lønforskellen skyldes det kønsopdelte arbejdsmarked.

Måske kunne de informerer de andre ministre og gå foran med et godt eksempel på de offentlige arbejdspladser. Det kunne blive starten på kvindeløn og ikke pigeløn i det offentlige. Eller endnu bedre: mandeløn til kvinder.

Mandeløn til kvinder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce