POLITIREFORM

af palle s. christensen

Kåsvænget 44, Strib, Middelfart

Den 26. december 2005 havde jeg et indlæg om politireformen i Stiftstidende. Her refererede jeg den daværende politimester i Esbjerg for en udtalelse om, "at det ofte var svært at få assistance fra andre politikredse, når der var uroligheder ved fodbold i Esbjerg!"

Politimesteren fra Esbjerg er nu politidirektør på Fyn, og hans attitude har ikke ændret sig en tøddel. Nu er det så bare Odense, der skal tilgodeses specielt.

Politireformen er og bliver noget håndværksmæssigt makværk, der alene skal dæmme op for storbyernes kriminalitet, mens f.eks. kystbyerne på Fyn kan sejle deres egen sø. Så gribende enkelt er det jo.

Alle bortforklaringerne giver jeg ikke fem flade øre for.

En kendsgerning er det jo, at ansatte ved politiet nu står frem og kritiserer systemet til stor harme for politidirektør Poul Løhde, der med slet skjulte trusler forsøger at lægge låg på sagen.

Jeg stoler på, at den lokale betjent har fingeren på pulsen, mens alle i den overordnede ledelse tænker strategi og målsætningsplaner på skrivebordsplan.

Der er for mange sager, hvor borgerne bliver afvist af vagtfunktionen i Odense og andre centrale vagtfunktioner rundt om i landet.

Mon ikke det snart var tiden, at det politiske system vågner op?

Man kan ikke blive ved med at dække sig ind under indkøringsvanskeligheder.