Af: Kim Barren, tidligere journalist og madanmelder på Fyens Stiftstidende

Replik: Den bedste spisesteder anmeldes i avisen Danmark. Mens de dårligste spisesteder anmeldes i lokalsektionerne i de mange aviser, som hører under Jysk Fynske Medier.

Tag den, kære læser. Så er I sat i bås af redaktør Morten Guldberg, der også har ansvaret for madanmeldelserne i Danmark.

Madredaktørens svar i avisen den 21. december: "Der er forskel på stjerner"- kommer efter en anmeldelse af restaurant Ti Trin Ned for nylig, hvor Fredericia-spisestedet måtte nøjes med tre stjerner.

Som læser kan jeg så forstå, at de tre stjerner for nylig ikke må sammenlignes med, at Ti Trin Ned tidligere har fået seks stjerner, da den blev anmeldt i lokalsektionen i en af de regionale aviser.

Mage til vrøvl skal vi vist lede længe efter. En stjerne må vel have samme værdi, uanset om den bliver givet i Fyns Amts Avis, Vejle Amts Folkeblad, Fyens Stiftstidende, Jydske Vestkystens Tønder-udgave eller i JFMs Danmarkssektion.

Jeg tror ikke, at læserne kan kende forskel på stjerner, uanset i hvilken avis de læser den. Men skal jeg følge tankegangen, betyder det så også, at en madanmeldelse af den samme restaurant i New York Times eller Jyllands-Posten skal vurderes med andre stjerne-briller end den i Danmark-sektionen? Er det bedre at få to stjerner i JP eller New York Times end to stjerner i Danmark? Eller i Jydske Vestkystens Tønderudgave.

Nej, det virker mere som om, at Morten Guldberg vil undskylde overfor Ti Trin Ned, at en af hans kolleger kom til at give Michelin-restauranten tre stjerner. Uanset om det er fortjent eller ej.