Måske slet ikke så farlig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

moske

Britta Schall Holberg skriver i et læserbrev den 25. oktober: "Sagen er jo, at vi er stolte af, at vi har disse danske bastioner (menigheder) rundt om i verden.

Vi er stolte over, at de holder deres danske sprog og fællesskab intakt".

Hvem er "vi?" I alle fald ikke mig. Jeg synes, det er beskæmmende, at danskere stadig slår sig ned i fremmede egne for straks at rykke sammen i "danske bastioner".

Korsriddernes storhedstid er forhåbentlig forbi, eller er den? Åbenbart ikke i Dansk Kirke i Udlandet - eller Venstre.

Britta Schall Holberg: "Integreres disse danske familier ikke i det land, de er flyttet til? Jo, det gør de så sandelig. Men de har behov for at mødes om det, de har til fælles: den kristne tro, det danske fællesskab".

Nej, de integreres netop ikke! Der skal adskillige generationer til.

I Argentina kan de fleste danske andengenerations-indvandrere ikke tale andet end dansk, når de skal begynde i skolen.

En del kommer tilmed i dansk skole. Tredje generation har stadig dansk som "hjemmesprog". Hvorfor de alligevel har valgt at leve i Argentina, fortaber sig i muligheder for økonomiske gevinster.

Det er min erfaring, at de hverken omtaler deres værtsland eller de oprindelige indbyggere særlig pænt. Endnu dårligere taler de om nydanskere i Danmark.

Desuden har jeg oplevet, at en julegudstjeneste i en dansk kirke i Argentina med årene har udviklet sig til en dårlig parodi, måske fordi de oprindelige danske i menigheden, trods alt efter ca. 100 år må kapitulere?

Måske er en moske i Odense slet ikke så farlig, som nogen gerne vil gøre den til. Måske skulle vi udvise dansk overbærenhed, som vi udviser den, når det gælder danske menigheder og bastioner i udlandet.

Måske skal vi lære at leve med, at jorden er rund og ikke længere flad som i de "gode" gamle dage.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce