Af Niels Helbergsociolog, planlægningskonsulentog Svend Lingsoverlæge, ph.d., Odense Universitetshospital

LIV OG TRAFIK: Siden 1985 er 10.000 dræbt i den danske trafik. Hvert år bliver yderligere 500 slået ihjel, og mange tusinde kommer til skade. Set i forhold til de andre nordiske lande halter Danmark sikkerhedsmæssigt langt bagud.

Myndighederne gør en indsats for at forbedre sikkerheden på gader og veje, men ikke stor nok og god nok.

Som trafikanter og borgere må vi stille øgede krav til myndighederne og til hinanden, og vi må tage kampen op mod det stigende hastværk og det almindelige sjuskeri, der præger trafikbilledet.

Vi vil derfor tage initiativ til foreningen Liv og Trafik (der arbejdes på stiftende generalforsamlingen inden årets udgang). Den skal beskæftige sig med trafiksikkerhed på tværs af transportformer og særinteresser, og være åben for alle, herunder fagfolk, interesserede borgere, virksomheder, organisationer og foreninger, der kan tilslutte sig følgende arbejdsgrundlag:

Trafiksikkerheden skal hurtigst muligt op på samme niveau som i Norge og Sverige: højst 6-7 dræbte om året pr. 100.000 indbyggere mod 9-10 i øjeblikket. Det svarer til et fald i antallet af dræbte fra 500 til 350. På længere sigt skal arbejdet målrettes mod helt at undgå trafikdrab og alvorlig tilskadekomst.

Hastighedsgrænserne i byer, hvor der er blandet trafik, nedsættes til højst 40 km/t. Uden for byerne reguleres efter vejene og de lokale forhold. Grænsen på motorveje fastholdes på højst 110 km/t.

Færdselskontrollen skal øges og effektiviseres. Den synlige, daglige kontrol i trafikken skal opprioriteres.

Kommunernes trafiksikkerhedsarbejde skal øges og effektiviseres. Lokale borgere skal inddrages tættere i trafiksikkerhedsarbejdet.

De mest udsatte i trafikken skal have størst bevågenhed.

De planlagte aktiviteter er:

Dialog med myndighederne om, hvordan trafiksikkerhedsarbejdet kan øges og gøres mere effektivt. Deltagelse i den offentlige debat med information og synspunkter om trafiksikkerhed. Indsamling og formidling af viden og erfaringer via nyhedsbreve, hjemmeside mv. Bistand til lokale organisationer og borgergrupper, der arbejder for trafiksikkerhed.