Af Benny Nybo, Kochsgade 10 A, Odense, er byrådsmedlem (S).

Målet for OB - Odense Boldklub og Odense Byråd - må være at udfylde Stadions kapacitet optimalt året rundt. Et fyldt stadion som i lokalopgørenes tid. Men det er vist kun få, der tror på, at økonomien er til mere end ét tophold i Superligaen, sådan som professionel fodbold har udviklet sig. Derfor bør der skabes folkelig opbakning omkring OB's superligahold.

En mental barriere er fortiden med gyldne lokalopgør mellem OB, B1909 og B1913, der betød op- og nedture på arbejdspladser og til familiefester. Fortidens lokalopgør splitter stadig familierne, og virker som kviksand, vi ikke kan komme op af.

Fyn kan kun bære ét tophold, fordi der skal mange penge på bordet for at deltage. Prisen er, at vi dropper debatten for og imod dette tophold. Ligesom det er vigtigt, at et sportsmuseum bygges ind i Stadion. Med et rum, hvor lokalopgørenes stolthed driver ned ad væggen, hvor far kan tage sin søn i hånden og snakke om de gode gamle dage. Og derefter gå ud og heppe på det nye fynske tophold. Stå skulder ved skulder, skåle med hinanden og heppe holdet frem til et dansk mesterskab i kampen mod Brøndby og FCK.

Når holdet skal hedde FC Fyn eller FC Odense, er det for at slippe fortiden mentalt, og springe ind i fremtiden med den nye hovedsponsor Carlsberg. Når tømmermændene har lagt sig efter tabet af Albani, vil den tilførte kapital åbne nye veje og tiltrække nye sponsorer, og forhåbentlig flere nye medlemmer. For 200 kr. om året kan man sende signalet om troen på et fyldt stadion og en fynsk fremtid i toppen af dansk fodbold. Det nye navn bør signalere: hele Fyns tophold.

En færdiggørelse af Odense Stadion er utrolig vigtig, og en arenaform vil være et godt alternativ til Parkens firkant, hvor tilskuerene forhindres i at få den fulde effekt af hinanden. Arenaformen kan bygges med kontorer, VIP-rum etc. i den øverste del af hjørnerne.

Arenaformen vil skabe et kanonrum til overskudsgivende musikarrangementer.

Målet må være en økonomisk bæredygtig sportsklub, som skaber reelle arbejdspladser, sportslige resultater og en international profilering af Odense By.

Principielt mener jeg, at topklubben bør eje sit eget stadion, så profileringen kan blive helt i top. De, der har set Parken, Nou Camp eller Old Trafford, har set denne profilering. Lad OB's stolte billeder fra "Miraklet i Madrid" og pokalerne komme ud, hvor publikum er. Og gerne sammen med tilsvarende fra B1909 og B1913. Jørgen Leschley Sørensens og Lars Høghs karrierer er glimrende midtpunkter i denne samling. Stadion kan også døbes om.

Et andet scenarie vil være, at Albani fører B1909, B1913, Dalum og Korup sammen og skaber et alternativ, der kan give lokalopgør i Superligaen.

Men min indstilling er klar, Carlsberg er hoppet på toget, Kim Brink har sat retningen for det nye tophold, forude venter et fyldt stadion på mesterskabet. Antallet af togvogne bestemmes af publikum. Billetten koster 200 kr. - for den folkelige opbakning.