Af Steen Skovsgaard, provst og sognepræst i Gellerup Kirke, Sivsangervej 7, Brabrand

HÆRVÆRK: "12 ruder knust i Gellerup Kirke! Provstens bil smadret!"

Noget i den retning har det lydt i stort set alle landets aviser, og mange vil spørge, om de kristne i Gellerup er under angreb?

Til det skal siges, at også andre institutioner i Gellerup på det seneste har oplevet hærværk. Og at det gik ud over min bil en søndag formiddag, kan jeg heller ikke opfatte som andet end et tilfælde. Det står jo ikke skrevet på bilen, at det er præstens bil.

Men forholdene er desværre sådan, at Gellerup Kirke og kirkens parkeringsplads ligger meget øde hen. Der er ingen boligblokke til at holde opsyn. Det er også derfor, at vi normalt har Fædregruppen til at holde vagt om aftenen.

Og hvem har så gjort det? Ja, det ved vi jo af gode grunde ikke, da der normalt ikke er vidner til hærværk. Men ofte bliver det bl.a. af nærpolitiet og de sociale myndigheder fremhævet, at der er en gruppe på ca. 30 af såkaldt "utilpassede" unge, som begår den slags kriminalitet. Så måske kan det være dem. Men måske politiet eller de sociale myndigheder ved det...?

Til gengæld er vi mange i Gellerup, som forsøger at svare igen ved at tænde lys. F.eks. havde vi et superflot fakkeltog forleden søndag aften med deltagelse af mange grupper i Gellerup: IDFAD, fædregruppen, naboskaberne, afdelingsbestyrelser, multikulturel forening, kirken o.a. Det blev en flot manifestation af sammenhold, fælles vilje til at stå sammen og bekæmpe hærværk ved at tænde lys - og hvor der deltog omkring 150 mennesker på tværs af kulturelle og religiøse forskelle.

Selvfølgelig kan vi da godt sommetider miste håbet - men heldigvis aldrig alle på én gang.

Man kan roligt sige, at sammenholdet på den måde er blevet endnu bedre i Gellerup. Sådan kan man jo opleve, at modgang kan styrke fællesskabet.

Så vi har bestemt ikke mistet modet eller håbet i Gellerup og i Gellerup Kirke. Som min kollega Annette Bennedsgaard sagde i sin tale ved fakkeltoget: "Vi vil i det hele taget ikke trække os tilbage i vort sneglehus, men gøre det modsatte: gå ud og tænde lys."