Lovgivning er udfordret: Hvad er meningen med et billede, hvis det ikke skal deles?


Lovgivning er udfordret: Hvad er meningen med et billede, hvis det ikke skal deles?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Erhvervsforsker, ekstern lektor, CBS, Frederiksberg Søren Schultz Hansen
Billede
Debat. 

Umbrellasagen om 1004 børn og unges deling af en video med krænkende indhold har vakt både debat og berettiget opsigt. Hvordan er det kommet så vidt, at vores børn deler billeder og har en adfærd, som vi voksne med loven i hånd beskriver som distribution af børneporno?

I en af prøvesagerne i byretten i Aarhus tidligere på året blev en 19-årig pige dømt betinget fængsel for distribution af børneporno efter at have delt videoen én gang. Hun hævdede, at hun ikke kunne huske at have sendt den, og at anklagen kom fuldstændig bag på hende. I onsdags blev en 20-årig kvinde til gengæld frifundet i landsretten blandt andet med den begrundelse, at hun delte videoen næsten uden selv at have set den. Men hvorfor kan disse børn og unge tilsyneladende være helt uvidende om, at de begår noget kriminelt med vidtrækkende konsekvenser for ikke bare pigen og drengen på videoen, men også for dem selv, når de deler?

Forleden var jeg på besøg hos en 10. klasse. En flok ganske almindelige, fornuftige og reflekterede unge mennesker. Vi talte om den aktuelle sag, om hvordan de bruger billeder, hvilke videoer de ser, og om hvornår, hvordan og hvorfor de deler. Helt normale unge mennesker, som ikke kunne forstå, at det kunne være ulovligt at dele en selfie med vennerne uden deres samtykke. For som en af dem undrende spurgte: "Hvad er meningen med at tage et billede, hvis det ikke skal deles?"

Spørgsmålet fra den unge skoleelev indfanger og illustrerer i én kirurgisk klar sætning udviklingen i måden at bruge billeder på. Sidste årtusinde introducerede en berømt producent af fotofilm og fotoudstyr et reklameslogan, som var så vellykket, at det nærmest er blevet et begreb: "The Kodak Moment". Altså et øjeblik, en begivenhed eller måske en udsigt, som var værd at huske, værd at fotografere og derved bevare for eftertiden og i hukommelsen. Men i nærværende årtusinde og med fremkomsten af de sociale medier taler vi nu om et "Insta Moment" eller "Facebook Moment", altså billeder som er værd at vise, værd at dele, værd at fortælle til sine venner for at få reaktioner, likes og kommentarer. Gerne, mens det sker. Tidligere dokumenterede billeder minder og fastholdt øjeblikke fra fortiden. I dag er billedet et led i en dynamisk dyrkelse af nu'et og vedligeholdelsen af en krævende og konstant dialog.

Den digitale udveksling er præget af en hastighed og manglende forpligtelse, som ligner det mundtlige sprog: Tommelfingeren løber lige så hurtigt løbsk som tungen, og man når ikke altid at tænke sig om, før man taler ... eller poster ... eller deler. Det er bare ét hurtigt og automatisk klik på knappen med "send". Men samtidig har den digitale dialog på de sociale medier også en ekstrem blivende karakter og dokumentationskraft, som snarere har ligheder med skriftsproget. Fordi de billeder vores børn sender og alt det de deler via de sociale medier samtidig bliver hugget i binære sten af ettaller og nuller og derfor automatisk bliver fastholdt mindst lige så effektivt, som hvis man satte et billede i et fotoalbum. Fordi det kan genbesøges og analyseres igen og igen. Fordi det kan bruges til at holde os op på og forpligte os på. Og altså også i yderste konsekvens fremlægges som håndgribeligt bevis i en retssal.

De 10.klasseselever, jeg talte med, og deres jævnaldrende har levet hele livet i en digital verden. De er næsten smeltet sammen med en telefon og et kamera, der altid er direkte forbundet med hele verden. De har altid haft denne verdens digitale grænseløshed så tæt inde på livet, at de overser og ikke forstår, når grænseløsheden bliver til grænseoverskridelse. De har sikkert allerede set masser af videoer med en æstetik og et type intimt indhold, som ligner den skæbnesvangre video, og det er i praksis svært at skelne. Derfor er en potentielt krænkende adfærd blandt de unge tilsyneladende så hverdagsagtig, at ikke bare 1004 sigtede, men mange, mange derudover har deltaget i delingen. Og endnu flere har set videoen med deres venner uden at dele den.

Billedets ændrede status og funktion er en vigtig del af de vilkår og grundlæggende dynamikker, som har været med til at skabe de vidtrækkende konsekvenser i umbrellasagen. Meget konkrete konsekvenser først og fremmest for en ung dengang 15-årig pige, som må regne med, at videoen som et dokument er lagret og for evig tid gemt et eller andet sted i det digitale netværk og når som helst vil kunne genfindes og kan risikere at dukke op igen. Men dernæst også for dem, der har delt videoen i et hastigt øjebliks ureflekteret uforstand, og nu risikerer at blive dømt efter en meget alvorlig paragraf i straffeloven.

Umbrellasagen viser med bekymrende tydelighed, hvor udfordrede vi alle sammen er i forhold til at forklare og ikke mindst forhindre sager som den aktuelle. Hvor meget vi har behov for en såkaldt digital dannelse. Men skal vi klæde vores børn ordentlig på med en helt nødvendig, digital dannelse, er det lige så nødvendigt, at vi selv er ordentligt klædt på med en forståelse af de digitale dynamikker for fx deling af billeder. Så vi både moralsk og ikke mindst praktisk og realistisk kan hjælpe dem med træffe de rigtige eller i hvert fald mere kvalificerede valg. Så vores vigtigste pædagogiske værktøj i indlæringen af deres digitale dannelse ikke også fremover bliver en lovgivning og en paragraf, som indeholder ord som "utugtige billeder". Så vi ikke reducerer forklaringen til ungdommelig uforstand eller en særlig subkultur, og endnu værre griber til den ukonstruktive og uvidende automatreaktion det er at hævde, at 'selvfølgelig deler man ikke sådanne billeder og videoer, det kan enhver da forstå'.

For hvad er meningen med et billede, hvis det ikke skal deles?

Lovgivning er udfordret: Hvad er meningen med et billede, hvis det ikke skal deles?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce