Lortesystem

Lortesystem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Byrådsmedlem i Odense, Enhedslisten Brian Skov Nielsen
Birgitte Carol Heiberg
Debat. 

Jeg er endelig kommet i arbejde. Det tog sin tid, og det var måske godt nok. For jeg fik lov til at opleve beskæftigelsessystemet i al sin glans. Og jeg lærte, hvor hårdt det i virkeligheden er at være arbejdsløs og sidde håbløst fast i paragraffer, rådighedsforpligtelser, ansøgninger og afslag.

Et glimrende eksempel på, hvor tosset systemet er skruet sammen, er, at jeg skal sende to ansøgninger af sted hver uge, på trods af at jeg har fast arbejde fra 1. december. Det vil sige, at jeg spilder min og arbejdsgiverens tid 14 dage endnu med ansøgninger, som vi alle sammen havde været lykkeligere uden.

Jeg har en beskæftigelsesrådgiver hos kommunen, som jeg tager til møder med. Han er rigtig sød og gør det rigtigt godt. Udfordringen er bare, at han ikke rigtigt kan gøre så meget, og at han skal bruge sin tid på mig i stedet for alle mulige andre, som måske havde mere brug for det.

Skal jeg ikke til møde med ham, skal jeg til møde hos min a-kasse. Min a-kasserådgiver gør det også rigtig godt, men hun kan jo heller ikke rigtig gøre noget.

Og når man så er færdig med alle møderne, ydelseskortet og opdateringer af job-log på jobnet.dk, kan man lige nå at skrive de to jobansøgninger om ugen.

Hver gang skal man bygge begejstringen og troen på det op. Man forsøger at sælge sig selv det bedste, man har lært. Man håber, og man tror. Så kommer afslaget endnu engang, og man ryger ned i kulkælderen. Og så starter hele møllen forfra.

Jeg skal ikke pive. Jeg er jo på dagpenge og ikke kontanthjælp. Jeg er ikke for syg til at kunne arbejde. Jeg sidder ikke fast i endeløse resurseforløb. Det er desværre meget værre for mange andre, der sidder fast i ledighedskøen.

Men jeg bliver simpelthen nødt til at råbe op om det beskæftigelsessystem, vi har opbygget. For det er slet ikke designet til at hjælpe folk i arbejde. Det er designet til at kontrollere, umyndiggøre og frustrere den ledige så meget, at vedkommende bliver desperat. Og det er ikke fair. Hverken for den ledige eller de arbejdsgivere, der modtager alle de halvhjertede ansøgninger fra folk som mig. Og slet ikke for alle de medarbejdere i jobcentre og a-kasser, som slår hovedet mod bureaukrati og paragraffer, hver gang de forsøger at hjælpe mennesker.

Lad os lave beskæftigelsessystemet om. Lad os lave et system, som kan tage udgangspunkt i den enkelte, og som hjælper folk videre. Lad os erstatte kontrol og umyndiggørelse med tillid. Og lad arbejdsløshed være et strukturelt problem i stedet for at give individet skylden.

Lortesystem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce