Lorteland!

Lorteland!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Journalist, kommunikationsrådgiver, Bjørnø Jess Myrthu
Niels Ahlmann Olesen/Scanpix Denmark
Debat. 

Sagt og gentaget snesevis af gange i dansk TV af den folkekære skuespiller Buster Larsen i 70èrne. Lortelandet var Danmark!

"Shitholecontry" (røvhulsland=lorteland). Sagt af USA´s præsident i 2018. The Shitholecountries er Afrika!

Buster Larsen leverede en bidende, rammende selvkritik - en parodi på den velnærede og altid utilfredse dansker. Parodien som midlet til at nuancere og skabe forståelse for, at "halenegrene og hottentotterne" ikke er dovne undermennesker selv om de ikke er så heldige at være født i "lortelandet". Og i det helt store perspektiv nødvendigheden af at dele en smule af vores velstand med dem.

Trump leverede en bevidst nedladende og sønderlemmende holdning til lande, og dermed mennesker - der ikke ligner præsidentens ideal. Luk dem ude, lad falde, hvad ikke kan stå. USA first - og rå (atom)magt hvis nogle af "de fattige" ikke makker ret.

Jeg er netop vendt hjem til "lortelandet" efter en lang rejse i verdens fattigste lande - de virkelige shitholecountries, som udgør et helt kontinent - Afrika. Med blot en smule omtanke må selv den mest kyniske, menneskefjendske egoist (Trump?) efter sådan en tur kunne indse den ovenfor omtalte nødvendighed. Og at den ligeledes overfor omtalte lad-falde-hvad- ikke-kan-stå-politik er aldeles ødelæggende for verdensordenen - og dermed for "vores" velfærd. Jeg har besøgt lande, hvor mennesker totalt har udkonkurreret æsler og muldyr. Mennesker slæber sig til invalider - trækker og skubber faldefærdige kærrer med tonstunge laster. Jeg spurgte en lidt mere (meget lidt mere) privilegeret mellemhandler, ham, der formidler kontakten mellem cementproducenten og brugeren, hvorfor man ikke anskaffer æsler eller andre trækdyr. Svaret: "Æsler er alt for dyre i drift. Det koster at skulle slæbe hø her ind til hovedstaden. Mennesker er billigere - og der er nok af dem!".

De ser dovne ud, når de bare sidder der og stirrer ud i luften. Men så snart der er bare antydning af en last står de i kø for at få lov til at slæbe. Og hellere et tons for meget på kærren end at dele lasten. Hvorfor betale for to kærrer? Man kan jo bare hyre et par børn til at skubbe på. Og når kærre-skubberen får mindre i løn end et æsel æder i hø - hvad mon så børnene får - ud over tæsk og ødelagte knogler?

Håbløst. Ja, håbløsheden breder sig når man færdes blandt verdens fattige. Selv jeg, der har været aktiv i verdens bedste børnehjælps-organisation, SOS Børnebyerne, i mange år, rammes af sortsyn. Men et besøg hos en stolt familie i et blikskur i den værste slum, kurerer. "Børnene kommer i skole hver dag - og de får mad en gang om dagen", beretter en begejstret mor. Hun har mistet tre børn til sultedøden (følger af underernæring) tidligere - før hjælpen, der end ikke kan betegnes som småpenge i en dansk husholdning. Hun er kommet videre. Hendes børn kommer sandsynligvis endnu en lille tak videre. De bor fem mennesker på et lergulv under rustent bølgeblik. Men de har en slags tag over hovedet, hvilket ikke er en selvfølge, end ikke i slummen. Selv her skal der betales husleje til en "bagmand".

Netop det giver jo en undskyldning for at melde sig under Trump´s filosofi: Hjælpen ender jo i de forkerte lommer! Jeg havde også helst set, at moderen kunne bo gratis i sit blikskur. Jeg synes også, det er ærgerligt, at en land-ejer vil have penge for sin investering. Men, kender vi ikke godt til den økonomiske realitet ? Skulle vi så helt lade være med at hjælpe - og lade moderen og hendes børn sejle i egen sø under åben himmel ? Nej. Jeg vil naturligvis bekæmpe korruption (som måske er Afrikas værste udviklings-hæmmer) og grov udnyttelse. Men jeg vil ikke benægte eksistensen af en kapitalistisk økonomi, som svarer helt til den, som vi kender og for de flestes vedkommende til fulde accepterer.

Opgiver vi og "lader falde, hvad ikke kan stå" , så vil intet kunne stoppe millioners vandring mod Europa. For så er der intet andet end håbet om Europa at leve for. Derfor...

Lorteland!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce